گلخانه صنعتی

صفر تا صد راه اندازی گلخانه صنعتی + نکات مهم و مزایا

صفر تا صد راه اندازی گلخانه صنعتی + نکات مهم و مزایا

راه اندازی گلخانه صنعتی، یکی از بحث‌های بسیار پرطرفدار و مهمی است که به خصوص در چند سال اخیر بین مشاغل این حوزه رایج شده است. در حال حاضر حتی کسانی که تخصصی در زمینه کشاورزی ندارند، تمایل دارند از طریق یک گلخانه زیبا بتوانند کسب درآمد کرده و همچنین چند ساعتی را در دل یک طبیعت کوچک و محصور سپری کنند. در حال حاضر، گلخانه های صنعتی بسیار در حال گسترش بوده و حتی جایگزین مناسبی برای گلخانه های سنتی به حساب می ‌آیند. در صورتی که تمایل دارید با مزایای گلخانه های صنعتی و در واقع اصول راه ‌اندازی گلخانه بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: صادرات گل و گیاه از ایران و نگاهی به بازارهای جهانی

منظور از گلخانه چیست؟

گلخانه را می‌توان به یک باغ شیشه ‌ای تشبیه کرد که اطراف آن توسط شیشه‌ ها و یا موادی از جنس براق که می ‌توانند نور را از خود عبور دهند، پوشیده شده است. با قرار دادن گیاهان در داخل گلخانه مطمئن هستید دچار مشکلاتی مثل سرمازدگی نمی ‌شوند. در واقع، راهاندازی گلخانه صنعتی کمک می‌کند تا انسان بتواند در دل پاییز و زمستان بسیار سرد نیز به کشت و کار پرداخته و محصولات کشاورزی را روانه بازار کند. در گذشته ‌های بسیار دور، چنین امکانی وجود نداشت و تولید محصولات کشاورزی در زمستان بسیار کاهش پیدا می‌ کرد. بنابراین بشر مجبور بود ذخایری را از تابستان برای این دو فصل کنار بگذارد. اما در حال حاضر با وجود گلخانه های صنعتی و گلخانههای سنتی، نگرانی در این مورد وجود نداشته و امکان کاشت هر نوع گیاهی در داخل گلخانه وجود دارد.

اصول راهاندازی گلخانه صنعتی چیست و نکات مهم آن کدام است؟

گلخانه صنعتی

 

شاید در نگاه اول این تصور وجود داشته باشد که راه اندازی گلخانه صنعتی بسیار راحت است به خصوص اینکه گلخانه‌ های صنعتی با دستگاه ‌ها و تجهیزات پیشرفته، کار می کنند و به همین دلیل کار را برای انسان راحت ‌تر کرده است. اما بد نیست نگاهی به اصول راه اندازی گلخانه داشته باشیم تا متوجه شوید برای داشتن یک گلخانه کامل، مجهز و بدون عیب لازم است حتی کوچک ‌ترین نکات را نیز رعایت نمایید:

1-انتخاب مکان مناسب گلخانه صنعتی

در اولین قدم شما باید به فکر یک زمین برای احداث گلخانه صنعتی باشید. درست است که می ‌توان هر منطقه را برای راه ‌اندازی گلخانه انتخاب کرد، ولی فراموش نکنید که دسترسی به امکانات آب، گاز، برق و تلفن و همچنین عدم مزاحمت برای زندگی شهری و دسترسی آسان به شهر، از جمله ویژگی‌ هایی است که در زمان خرید زمین جهت راه اندازی گلخانه صنعتی باید به آن توجه داشته باشید. در گلخانههای صنعتی از تجهیزات بیشتری استفاده می شود. بنابراین باید زمین به اندازه کافی بزرگ بوده و همچنین فاصله قانونی آن تا شهر‌ها رعایت شود تا سر و صدای تجهیزات مخل آسایش مردم نگردد.

2-طراحی اسکلت گلخانه های صنعتی

تفاوتی نمی‌ کند که شما تمایل به راه اندازی گلخانه صنعتی دارید و یا اینکه به دلیل بودجه کم ترجیح می ‌دهید فعلاً کار خود را با یک گلخانه سنتی شروع کنید. در هر صورت شما به یک نقشه کامل برای ساخت اسکلت گلخانه نیاز دارید. حتماً در این زمینه باید از مهندسین مجرب و توانمند سؤال بپرسید. سازه ‌های به کار رفته در ساخت گلخانه باید مقاوم بوده و در زمان کوتاه دچار پوسیدگی نشوند.

همچنین در حال حاضر به جای استفاده از شیشه، از متریالی استفاده می ‌شود که مقاومت و ماندگاری بالایی در برابر ضربه و تغییرات شدید دمایی داشته و همانند شیشه، سریع دچار ترک و شکستگی نمی ‌شوند اما همان کارایی شیشه را خواهند داشت. در ساخت گلخانه حتماً باید به مسأله ارتفاع، محل قرارگیری سازه ‌ها، تهویه مناسب، نوع گیاه یا محصولات مورد نظر برای پرورش، محل قرار دادن مواد اولیه و تجهیزات پایه و مواردی از این قبیل توجه شود. حتماً باید فضایی را برای قرار دادن سیستم ‌های گرمایشی و سرمایشی در نظر بگیریم. اتاق مدیریت، اتاق استراحت کارگران و آزمایشگاه، از جمله قسمت‌هایی است که در طراحی گلخانه صنعتی و سنتی باید به آن توجه کنیم.

3-خرید تجهیزات گلخانه ای

یکی دیگر از مراحل بسیار مهم برای ساخت و راه اندازی گلخانه صنعتی، خرید تجهیزات گلخانه ای مناسب است. شما باید از صفر تا صد وسایل مورد نیاز در گلخانه را تهیه کنید. حتی برای اندازه‌ گیری اسیدیته آب، تعیین غلظت کود‌های محلول و حتی تعیین دوز سموم شیمیایی مورد نیاز، باید تجهیزاتی را در اختیار داشته باشید. همچنین در کنار گلخانه صنعتی، نیاز به یک آزمایشگاه کوچک دارید که قبل از ورود، کود‌ها و سموم تحت تعیین غلظت در داخل این آزمایشگاه قرار گیرد. بنابراین تمامی تجهیزات مورد نیاز برای آزمایشگاه را نیز فراهم کنید. بهتر است در انتخاب و خرید تجهیزات نیز از مهندسین متخصص و حرفه ای سؤال بپرسید.

4-ساخت و ساز گلخانه صنعتی براساس قوانین

اما یکی از نکات مهمی که برخی از افراد در ساخت و راه اندازی گلخانه صنعتی به آن توجه نمی‌ کنند، مسأله مربوط به مقررات و استاندارد‌های منطقه ‌ای است. راه اندازی گلخانه در زمین ‌های مسکونی، خلاف قانون به حساب می ‌آید. بنابراین قبل از اینکه دست به کار شده و ساخت و ساز را شروع کنید، حتی برای ساخت گلخانه ‌های خانگی کوچک نیز باید مراحل قانونی را سپری کرده و مطمئن شوید که این زمین جزو زمین‌ های مسکونی به حساب می‌آید.

5-داشتن تیم متخصص برای راه اندازی گاخانه صنعتی

اکنون که گلخانه خود را راه ‌اندازی کرده‌اید، به یک تیم متخصص حرفه ‌ای برای شروع به کار نیاز دارید. متخصصان شما باید در زمینه گیاه پزشکی، کوددهی، کاشت، داشت و برداشت گیاهی که مد نظر دارید، از تجربه زیادی برخوردار باشند. در واقع شما به مهندسین کشاورزی از گرایش ‌های مختلف شامل باغبانی، زراعت و گیاه پزشکی نیاز دارید که در کنار یکدیگر بتوانند بهترین مدیریت را برای گلخانه ارائه کنند.

البته فراموش نکنید که تیم گلخانه شما نباید تنها از متخصصین کشاورزی تشکیل شده باشد بلکه شما به افراد بازاریاب نیز نیاز دارید. در واقع شما باید به مسأله فروش محصولات گلخانه ای خود توجه داشته باشید. در غیر این صورت تمامی زحمات شما هدر می ‌رود. همانطور که می‌دانید محصولات گلخانه ای و کشاورزی خیلی زود کیفیت خود را از دست داده و انبارداری طولانی مدتی ندارند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: انگور گلخانه ‌ای و روش کاشت آن در گلخانه

معرفی انواع گلخانه های صنعتی

انواع گلخانه صنعتی

انواع گلخانه صنعتی

 

به طور کلی گلخانه ‌ها به دو دسته گلخانه صنعتی و سنتی تقسیم می ‌شوند. در گذشته مردم از گلخانه ‌های سنتی استفاده می‌کردند چرا که تجهیزات پیشرفته امروزی در اختیار آن ‌ها قرار نداشت و از طرف دیگر اطلاعات زیادی درمورد مدیریت گلخانه نداشتند. مهمترین عیب گلخانه ‌های سنتی، اتلاف انرژی و هزینه ‌ها بود. در واقع به دلیل اینکه عایق‌ بندی گلخانه به درستی انجام نمی ‌شد و یا اینکه اسکلت اولیه آن طبق نقشه ‌های اصولی طراحی نشده بود، به همین دلیل مدیریت خوبی در چنین گلخانه‌های اجرا نمی ‌شد و مشکلاتی همانند از دست رفتن آب، سوختگی گیاهان در قسمت‌هایی از گلخانه، ابتلا به آفت‌ها و بیماری‌ها بروز می‌کرد. اما ورود گلخانه ‌های صنعتی انقلابی در این عرصه به پا کرد. در ادامه این مقاله به معرفی گلخانه‌ های صنعتی خواهیم پرداخت.

آشنایی با گلخانه های صنعتی

همانگونه که از نام این گلخانه مشخص است، تمامی مراحل راهاندازی گلخانه صنعتی براساس قوانین خاص و با استفاده از تجهیزات مدرن پیش می ‌رود. در گلخانه صنعتی، علم کشاورزی با تکنولوژی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا متخصصان و کشاورزان بتوانند بهترین محصولات گلخانه ای را با کمترین اتلاف انرژی در اختیار بشر قرار دهند.

در داخل گلخانه ‌های صنعتی از تجهیزات پیشرفته برای آبیاری و عملیات داشت شامل سمپاشی و کوددهی استفاده می‌گردد. در واقع در گلخانه ‌های صنعتی، میزان دخالت انسان کاهش یافته و چون تمامی مراحل داشت و برداشت تحت نظر وسایل و تجهیزات مدرن انجام می ‌گیرد، بنابراین میزان خطا کاهش یافته و راندمان کاری افزایش پیدا می‌ کند. البته که راه اندازی گلخانه صنعتی به هزینه بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل شاید برخی از کشاورزان همچنان به گلخانه ‌های سنتی گرایش دارند اما در صورتی که با مزایای گلخانه صنعتی آشنا شوید به خوبی درک خواهید کرد راه ‌اندازی این قبیل گلخانه ‌ها با هزینه زیاد، قطعاً آینده نگری بهتری را برای شما به همراه خواهد داشت.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: تمشک و بلوبری گلخانه ای و روش کاشت آنها در گلخانه

مزایای گلخانه صنعتی چیست و چرا اهمیت دارند؟

مزایای گلخانه های صنعتی

 

اگر بخواهیم به صورت مختصر و مفید، مزایای راه اندازی گلخانه صنعتی را برای شما عزیزان شرح دهیم، بیان چند مورد بسیار مهم کفایت می‌کند تا شما با اهمیت تغییر گلخانه ‌ها از فرم سنتی به صنعتی بیشتر آشنا شوید:

1-صرفه جویی در مصرف انرژی

اولین مزیت گلخانه های صنعتی، صرفه ‌جویی در مصرف انرژی است. متأسفانه گلخانه‌ های سنتی به دلیل اینکه عایق کاری خوبی ندارند، در طول زمستان نیاز به وسایل گرمایشی بیشتری خواهند داشت. از طرف دیگر مدیریت آبیاری در این قبیل گلخانه‌ ها کاملاً سنتی انجام می ‌شود. بنابراین طبیعی است که هزینه مصرف انرژی در گلخانه ‌های سنتی بیشتر بوده و این مسأله علاوه بر اینکه قیمت نهایی کار را بالا می ‌برد، آسیب جدی به بدنه محیط زیست و نسل آینده وارد خواهد کرد. اما در گلخانه ‌های صنعتی از یک سو، اسکلت گلخانه کاملاً اصولی بنا شده و عایق کاری بسیار عالی دارد و از طرف دیگر، آبیاری براساس تجهیزات انجام می‌گیرد؛ به همین دلیل است که هدر رفت انرژی در گلخانه‌ های صنعتی بسیار پایین است.

2-افزایش راندمان تولید محصولات در گلخانه ها

از دیگر مزایای گلخانه صنعتی، افزایش بهره ‌وری و راندمان تولید محصول است. همانگونه که گفته شد، در گلخانه ‌های صنعتی حتی سمپاشی و استفاده از کود، کاملاً مکانیزه انجام می‌گیرد. لذا تمام گیاهان از نظر دریافت سم و کود در یک سطح قرار داشته و همچنین مدیریت بهتری برای کنترل آفت‌ ها و بیماری ‌ها انجام می‌گیرد. بنابراین نه تنها میزان مصرف کود و سم کاهش پیدا می ‌کند، بلکه این مسأله از نظر قیمت نهایی محصول نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود. از طرف دیگر با مدیریت بهتر، امکان از دست رفتن محصول کاهش پیدا خواهد کرد.

3-امکان پرورش محصولات گلخانه ای متنوع

با راه اندازی گلخانه‌ صنعتی شما می ‌توانید انواع مختلفی از گیاهان شامل سبزیجات گلخانه ای، صیفی‌ جات گلخانه ای، نهال و نشاء را پرورش دهید و این تنوع در تولید محصول، به دلیل سیستم راه اندازی گلخانه صنعتی است. در واقع اسکلت ساختمانی گلخانه صنعتی به گونه ‌ای طراحی می ‌شود که شما حتی اگر تصمیم داشته باشید چند نوع گیاه را در سالن‌ های مختلف گلخانه پرورش دهید، چنین امکانی برای شما فراهم باشد.

4-تنوع ساختاری در گلخانه برای مدیریت بهتر

گلخانه‌های صنعتی از قسمت ‌های مختلف شامل اتاق مدیریت، اتاق مربوط به کارگران، قسمت آزمایشگاه و محلی برای قرار گرفتن تجهیزات تشکیل شده است. همین تقسیم ‌بندی فضا به مدیریت بهتر گلخانه کمک می‌ کند. از سوی دیگر، وجود آزمایشگاه کنار گلخانه صنعتی باعث می ‌شود که در صورت بروز یک مشکل، سریعاً بتوانید آن را پیگیری کرده و نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید؛ بدون اینکه نیاز باشد نمونه‌ ها را به آزمایشگاه‌ های مرکزی انتقال دهید که در این صورت زمان زیادی صرف خواهد شد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: صفر تا صد هزینه ساخت گلخانه در اصفهان + نکات مهم

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه صنعتی

تجهیزات گلخانه صنعتی‌

تجهیزات گلخانه صنعتی‌

راه اندازی گلخانه صنعتی

 

تا این قسمت از مقاله به خوبی این موضوع را درک کرده ‌اید که اگر برای راه اندازی گلخانه صنعتی هزینه کنید در واقع یک سرمایه‌گذاری آینده‌ دار و بلند مدت را برای خود رقم زده ‌اید. شما وقتی می‌خواهید وارد یک حرفه شوید باید آینده شغلی خود را در نظر داشته باشید. در صورتی که بتوانید یک گلخانه صنعتی کاملاً مجهز را راه ‌اندازی نمایید، درست است که هزینه راه‌ اندازی آن بیشتر می ‌شود، ولی فراموش نکنید که اگر تیم تخصصی را در کنار خود داشته باشید و گیاهانی را کشت کنید که تقاضای بیشتری دارند، در عرض چند سال، تمامی هزینه ‌های شما باز خواهد گشت به علاوه اینکه سود بسیار زیادی خواهد داشت.

جهت راه اندازی گلخانه صنعتی شما به تجهیزات زیر نیاز دارید:

حتماً باید گلخانه شما مجهز به سیستم گرمایشی گلخانه ای باشد. سیستم گرمایشی به دو دسته مرکزی و سیستم موضعی تقسیم می ‌شود. در سیستم ‌های مرکزی از شوفاژ برای گلخانه استفاده می‌گردد که در این نوع سیستم، بخار آب باعث داغ شدن محیط گلخانه خواهد شد. اما در سیستم ‌های موضعی، بخاری ‌های منفرد، بخاری‌ های همرفتی و بخاری ‌های تابشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین نیاز به یک سیستم سرمایشی گلخانه ای برای فصل تابستان خواهد بود، چرا که گرما در داخل گلخانه در فصل تابستان بسیار زیادتر می‌شود. البته این نکته لازم به ذکر این است که در فصل زمستان نیز سیستم خنک ‌کننده را نیاز خواهد داشت؛ زیرا روز‌های آفتابی همراه با وجود سیستم گرمایشی ممکن است دمای داخلی را بالا ببرد. بنابراین سیستم خنک‌کننده زمستان شامل تیوب و پنکه هستند اما سیستم خنک ‌کننده تابستان شامل سیستم پد و فن و همچنین مهپاش می ‌باشد.

از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه صنعتی می ‌توان به سیستم آبیاری گلخانه ای، ترموستات، سیستم برق و برق اضطراری، ژنراتور و ساخت پایه ‌های فلزی برای طبقه‌بندی کردن گیاهان اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: سموم شیمیایی در محیط زیست

سخن پایانی

با بررسی مزایای راه اندازی گلخانه صنعتی به خوبی متوجه خواهید شد که هزینه کردن برای راه ‌اندازی این قبیل گلخانه‌ ها قطعاً آینده درخشانی را برای شما به همراه خواهد داشت. البته به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر چیز با مشاورین باتجربه مشورت داشته باشید تا بتوانید به درستی تصمیم‌گیری کنید.

راه اندازی گلخانه صنعتی

 

نیازمندیهای گلخانه ای

 

سوالات متداول درباره “راه اندازی گلخانه صنعتی و مزایای آن”:

1-اصول راه‌ اندازی گلخانه صنعتی چیست؟

انتخاب مکان مناسب گلخانه صنعتی – طراحی اسکلت گلخانه های صنعتی- خرید تجهیزات گلخانه ای -ساخت و ساز گلخانه صنعتی براساس قوانین-داشتن تیم متخصص

2-ویژگی های زمین برای احداث گلخانه صنعتی چیست؟

دسترسی به امکانات آب، گاز، برق و تلفن و همچنین عدم مزاحمت برای زندگی شهری و دسترسی آسان به شهر، از جمله ویژگی‌ هایی است که در زمان خرید زمین جهت راه ‌اندازی گلخانه صنعتی باید به آن توجه داشته باشید.

3-بهترین متریال برای راه اندازی گلخانه صنعتی چیست؟

در حال حاضر به جای استفاده از شیشه، از متریالی استفاده می ‌شود که مقاومت و ماندگاری بالایی در برابر ضربه و تغییرات شدید دمایی داشته و همانند شیشه، سریع دچار ترک و شکستگی نمی ‌شوند اما همان کارایی شیشه را خواهند داشت.

4-نکات مهم در ساخت اسکلت گلخانه چیست؟

در ساخت گلخانه حتماً باید به مسأله ارتفاع، محل قرارگیری سازه ‌ها، تهویه مناسب، نوع گیاه یا محصولات مورد نظر برای پرورش، محل قرار دادن مواد اولیه و تجهیزات پایه و مواردی از این قبیل توجه شود. حتماً باید فضایی را برای قرار دادن سیستم ‌های گرمایشی و سرمایشی در نظر بگیریم.

5-مزایای گلخانه صنعتی چیست؟

صرفه جویی در مصرف انرژی – افزایش راندمان تولید محصولات – امکان پرورش محصولات گلخانه ای متنوع- تنوع ساختاری در گلخانه

6-بهترین محصولات برای پرورش در گلخانه های صنعتی چیست؟

سبزیجات گلخانه ای، صیفی‌ جات گلخانه ای، نهال و نشاء – گل و گیاه تزئینی

7-تجهیزات مورد نیاز برای راه ‌اندازی گلخانه صنعتی چیست؟

سیستم گرمایشی گلخانه ای – سیستم سرمایشی گلخانه ای – سیستم آبیاری گلخانه ای، ترموستات، سیستم برق و برق اضطراری، ژنراتور و ساخت پایه ‌های فلزی برای طبقه‌بندی کردن گیاهان

منبع: همیار گلخانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *