گلخانه خانگی چیست و چه مزایایی دارد؟

نیازمندیهای گلخانه ای

گلخانه خانگی چیست و چه مزایایی دارد؟

گلخانه خانگی یکی از بهترین روش‌های ایجاد سرگرمی و آرامش برای شما و اعضای خانواده می‌باشد. روانشناسان معتقد هستند که طراوت و تازگی گیاهان و رنگ سبز آن‌ها می‌تواند حس بسیار خوبی در شما ایجاد کرده و ناراحتی‌ها را از شما دور کند. همچنین به شما آرامش می‌دهد که بتوانید راحت‌تر با چالش‌های موجود در زندگی روزمره روبه‌رو شوید. می‌توان گفت در عصر ماشینی و دیجیتال امروز وجود گلخانه های خانگی نعمتی است که اگر برایتان امکان داشته باشد نباید آن را از خود دریغ کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم گلخانه خانگی چیست و چه مزایایی برایتان دارد.

گلخانه خانگی چیست؟

اگر به خانه‌های قدیمی و بزرگ سرزده باشید، حتماً دیده‌اید که بیشتر این خانه‌ها در کنار حیاط محفظه‌ای را جهت رشد و نمو گیاهان به‌عنوان گلخانه خانگی در نظر گرفته‌اند. درگذشته، این گلخانه‌ها معمولاً با ابزار ابتدایی و یا شیشه و آهن‌آلات درست می‌شد، اما امروزه انواع گلخانه های خانگی وجود دارند که از نظر سایز و شکل و مصالح مورد استفاده متفاوت هستند. این گلخانه‌ها کاملاً مهندسی شده‌اند و می‌توانند به‌خوبی برای مراقبت از انواع گل و گیاه استفاده شوند. شما می‌توانید گلخانه مورد علاقه خودر را در انواع فضاها مانند حیاط، بالکن و یا پشت‌بام داشته باشید. زیرا این گلخانه‌ها در هر اندازه‌ای یافت می‌شوند.

برخی از اشکال هندسی گلخانه‌ها نیز به‌قدری زیبا ساخته شده‌اند که می‌توانند حتی به عنوان بخشی از دکوراسیون خارجی منزل شما مورد استفاده قرار بگیرند. اینکه کدام گلخانه خانگی از نظر شکل و اندازه برای شما مناسب است، بیشتر به سلیقه شما و به فضایی که در دسترس دارید بستگی دارد که می‌توانید با کمک مشاوره با کارشناسان ما بهترین تصمیم را در این مورد اتخاذ نمایید.

مقاله پیشنهادی همیارگلخانه: روش های آبیاری گلخانه ای و مزایای آن

اهمیت داشتن گلخانه خانگی

داشتن گلخانه خانگی برای افرادی که به باغبانی علاقه‌مند هستند و عاشق نگهداری و تکثیر گل و گیاه‌های خانگی خود می‌باشند، ضروری است. زیرا در دنیای باغبانی نیز گلخانه یکی از راه‌حل‌های بسیار کاربردی برای حفظ سلامت گل و گیاه‌ها و رشد بهتر آن‌ها می‌باشد. شما چه یک فرد مبتدی در امر نگهداری از گل و گیاه باشید و چه یک فرد متخصص در این زمینه، اگر بخواهید از گل و گیاه‌های زیادی با ویژگی‌های متفاوت در منزل نگهداری کنید، حتماً نیاز به گلخانه های خانگی خواهید داشت.

همه گیاهان در شرایط معمولی که ما در آن زندگی می‌کنیم، نمی‌توانند به‌خوبی رشد و نمو کنند و به همین دلیل بسیاری از گل‌های مختلف را وقتی خریداری می‌کنید بسیار زیبا و با طراوت هستند، اما بعد از مدتی حتی با مراقبت‌های روزانه مانند آب دادن و یا وجود نور کافی دچار آسیب می‌شوند. این به این دلیل است که فضای رطوبتی گلخانه و میزان نور مناسب یا موارد دیگر که می‌توان آن‌ها را در گلخانه خانگی فراهم نمود، در شرایط عادی برای گل‌ها وجود ندارند. بنابراین شما نیز اگر دوست دارید تعداد زیادی از گل و گیاه‌های مختلف را داشته باشید، حتماً باید به فکر یک گلخانه خوب خانگی باشید.

مزایای گلخانه های خانگی چیست؟

گلخانه خانگی چیست

گلخانه خانگی چیست

با توجه به مواردی که تا اینجا برایتان توضیح داده‌ایم، مشخص است که گلخانه خانگی هم از نظر وجود محیطی مناسب برای رشد و مراقبت گل و گیاهان و هم از نظر تأثیر مثبتی که بر سلامت روان ما دارد، مزایای بسیار زیادی را برای ما فراهم می‌کند.

از جمله مهم‌ترین مزایای داشتن یک گلخانه در خانه حتی در اندازه‌های کوچک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- محافظت از گل و گیاهان در برابر تغییرات آب و هوایی

چیزی که یک گلخانه را به یک محیط مناسب و عالی برای گل و گیاهان تبدیل می‌کند، این است که می‌توانید فضای بهتری برای گیاهان خود در برابر شرایط آب و هوایی سخت فراهم کنید. به ‌عنوان ‌مثال در شرایطی که آب‌وهوا معتدل باشد و نوسانات دمایی به دلایل مختلف مانند برف، یخبندان و یا گرما وجود داشته باشند، هیچ فضایی بهتر از یک گلخانه خانگی برای نگهداری انواع گل و گیاه وجود ندارد.

همچنین اگر در شهرهایی زندگی می‌کنید که بادهای شدید و یا نور شدید خورشید در طول شبانه‌روز وجود دارند ،گلخانه های خانگی یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای داشتن گیاهانی است که به آن‌ها علاقه‌مند هستید. در غیر این صورت تنها تعداد محدودی از گیاهان هستند که بتوانند این شرایط را تحمل کنند و سایر گیاهان خیلی سریع در این شرایط دچار آسیب و تخریب خواهند شد.

2- پیشگیری از هجوم آفات به محصولات گلخانه ای

یکی از مسائل رایجی که باعث می‌شود شما نتوانید بسیاری از گیاهان را در خانه خود نگهداری کنید، وجود آفات مختلف برای گیاهان متفاوت می‌باشد. گلخانه های خانگی با داشتن ساختاری محصور، می‌تواند فضای بسیار امنی را برای محافظت از گیاهان شما در برابر آفات و همچنین شکارچیانی مانند انواع حشرات و پرندگان ایجاد نمایند. ازجمله این آفات و شکارچیان می‌توان به انواع حشرات موذی، انواع کرم‌ها و غیره اشاره کرد. البته به طور استثنا در بین این حشرات، کفشدوزکها برای گیاهان بسیار مفید هستند. زیرا می‌توانند به کنترل جمعیت حشرات مزاحم و مضر برای گیاهان کمک کنند.

3- کشت محصولات بدون نیاز به آفت‌کش

اگر شما به گل و گیاهان مختلف و باغبانی علاقه‌مند هستید، قطعاً دوست دارید برخی از محصولات ممکن مانند سبزی خوردن و یا برخی از گیاهان بوته‌ای را نیز پرورش دهید. شما با داشتن یک گلخانه خانگی می‌توانید فضای مناسب برای رشد محصولاتی را ایجاد نمایید که کاملاً هم ارگانیک هستند. زیرا داشتن فضای بسته برای کشت گیاهان به این معنی است که انجام سم‌پاشی با مواد شیمیایی خطرناک برای محافظت از گیاهان شما در برابر آفات مختلف ضروری نیست.

در واقع، خود ساختار گلخانه های خانگی تا حد زیادی از مزاحمت این آفات جلوگیری می‌کند. در نتیجه شما می‌توانید برخی از محصولات مورد نیاز خود مانند صیفی‌جات گلخانه ای را در حد کم و مورد نیازتان به‌صورت کاملاً سالم و ایمن در این فضا تولید کنید و در کنار خانواده از این محصولات لذت ببرید.

4- امکان باغبانی در تمام فصول

ممکن است شما در حیاط منزل خود درخت‌ها و گیاهانی را کشت کنید که نیاز به برخی مراقبت‌های خاص داشته باشند، اما در فصول سرما به دلایل شرایط آب و هوایی خودتان نتوانید مراقبت‌های لازم را انجام دهید. ساخت گلخانه خانگی می‌تواند به شما کمک کند که در هر شرایطی به گیاهان خود سر بزنید و از آن‌ها مراقبت کنید. همچنین یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از باغبان‌ها با آن مواجه هستند، این است که نمی‌توانند به دلیل فصل، زمان سال یا آب‌وهوا شاهد رشد بسیاری از گیاهان باشند.

اما وقتی گلخانه خانگی داشته باشید، لازم نیست نگران هیچ یک از این موارد باشید! زیرا نه تنها می‌توانید در تمام فصول دمای مناسب برای گیاهان خود را کنترل کنید، بلکه می‌توانید فصل رشد گیاهان مورد نظر به‌خصوص محصولاتی مانند صیفی‌جات را در هر زمانی از سال شروع کنید. این در حالی است که به‌طور طبیعی و بدون داشتن گلخانه خانگی برخی از محصولات را تنها در زمان‌های خاصی می‌توانید کشت نمایید.

5- می‌توانید تولید و تکثیر گیاهان را افزایش دهید

شما با داشتن گلخانه های خانگی حتی می‌توانید به یک کارآفرین تبدیل شوید و با تکثیر برخی از گیاهان کسب درآمد نمایید یا آن‌ها را به افرادی که دوست دارید هدیه دهید. زیرا وجود گلخانه در خانه به شما کمک می‌کند تا در تمام فصول بتوانید گیاهان مختلف را رشد و تکثیر دهید. همچنین محصولات و گیاهانی که دارید به‌راحتی رشد می‌کنند و بزرگ‌تر خواهند شد. زیرا دما و رطوبت موجود در گلخانه خانگی برای رشد گیاهان بسیار مناسب است و رشد و نمو آن‌ها را تسریع می‌کند. در نتیجه، شما یک محیط رشد عالی برای هر گیاهی که به آن علاقه دارید از زمان کشت تا برداشت خواهید داشت و گیاهانی که از قبل داشته‌اید را نیز می‌توانید به‌خوبی بزرگ کنید و تعداد گیاهان خود را افزایش دهید.

6- داشتن مکان باغبانی مشخص

گلخانه خانگی به شما کمک می‌کند که یک منطقه مشخص برای باغبانی و رشد گل و گیاه‌های مورد علاقه خود داشته باشید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد هر چیزی از گل های زیبا گرفته تا سبزیجات و سایر گیاهان را پرورش دهید و همچنین می‌توانید ابزار و تجهیزات باغبانی خود را در این مکان نگهداری کنید.

7- می‌توانید گلخانه خانگی را به یک تفریحگاه کوچک تبدیل کنید!

شما می‌توانید بخشی از گلخانه را با یک چیدمان ساده یعنی گذاشتن میز، چند صندلی و تزئینات ساده به یک تفریح گاه برای خود و خانواده‌تان تبدیل کنید و جلسات خانوادگی و یا صحبت‌هایی که نیاز به این چنین فضایی دارند را در آنجا انجام دهید و یا هر روز عصر در این گلخانه زیبا خود را به صرف یک فنجان چای یا قهوه مهمان کنید. این کار می‌تواند خستگی روزانه را از شما گرفته و مانند مدیتیشن تأثیر بسزایی در برگرداندن آرامش شما خواهد داشت.

مقاله پیشنهادی همیارگلخانه: صفر تا صد راه اندازی گلخانه صنعتی + نکات مهم و مزایا

اهمیت سیستم تهویه مناسب در گلخانه خانگی

به‌طورکلی گلخانه‌ها به‌صورت سازه‌های با فضای باز و بسته طراحی می‌شوند. به همین دلیل ممکن است به تنهایی تهویه مناسبی در آن‌ها وجود نداشته باشد و نمی‌توان انتظار داشت که به‌صورت طبیعی تهویه مناسب برای گل و گیاهان موجود در آن ایجاد شود.

اما با نصب یک سیستم تهویه مناسب می‌توان این نگرانی را به‌راحتی برطرف کرد. وجود تهویه مناسب تضمین می‌کند گیاهان شما در دما، رطوبت و جریان هوای مناسبی رشد کنند. به همین دلیل وجود سیستم تهویه در هر گلخانه‌ای مانند گلخانه های خانگی بسیار مهم است.

به چه مواردی باید در گلخانه خانگی توجه شود؟

همان‌طورکه در قسمت قبل توضیح دادیم تهویه مناسب مهم‌ترین چیزی است که باید برای یک گلخانه خانگی در نظر گرفته شود. این تهویه مناسب موارد زیر را نیز پوشش می‌دهد:

1-کنترل دما

به خاطر داشته باشید که دمای موجود در گلخانه های خانگی بسیار مهم است، زیرا گیاهان در مورد دما کمی حساس هستند. دمای گرم می‌تواند باعث پژمردگی آن‌ها شود، درحالی‌که دمای سرد نیز می‌تواند مانع رشد و تولید آن‌ها شود. همچنین نوسانات شدید دما می‌تواند حساسیت‌هایی را برای گیاهان ایجاد کند. سیستم تهویه نصب شده در گلخانه خانگی می‌تواند به حفظ دمای یکنواخت و بهینه کمک کند. در واقع نصب سیستم تهویه به گلخانه شما اجازه می‌دهد تا درحالی‌که هوای بیرون سرد است، هوای گرم در فضای گلخانه جریان پیدا کند. برعکس این قضیه نیز صادق می‌باشد.

2-کنترل رطوبت

به غیر از گرما، غلظت بالایی از رطوبت نیز می‌تواند در داخل گلخانه جمع شود. هنگامی‌که شرایط داخل گلخانه بیش از حد مرطوب می‌شود، احتمال ایجاد کپک، قارچ و بیماری‌های دیگر وجود دارد. اما با تهویه مناسب، می‌توان این محیط مرطوب را با هوای خشک و خنک‌تر جایگزین کرد و رطوبت را در حد مطلوب نگه داشت.

3-گردش هوا

گیاهان به سازگاری محیطی بهتر پاسخ می‌دهند. بنابراین، تهویه مناسب تضمین می‌کند که هر گیاه در گلخانه شرایط جوی کافی را دریافت می‌کند و درعین‌حال گرده‌افشانی را تشویق می‌کند. بسیاری از گیاهان سبزی و زینتی توسط باد گرده‌افشانی می‌شوند. حرکت هوا در داخل گلخانه همچنین می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای باشد که آیا گیاه گرده‌افشانی شده و قادر به تکمیل تولید مثل است یا خیر.

انواع گلخانه خانگی

گلخانه خانگی چیست

 

گلخانه‌ها ممکن است به شکل‌های مختلف و با متریال‌های متفاوت ساخته شوند. گلخانه فضایی است که به‌عنوان سپری بین طبیعت و گیاهان شما است تا رشد و نمو بهتری داشته باشند و این امر باعث می‌شود فصل‌های رشد طولانی‌تری امکان‌پذیر شود. مهم نیست که شرایط آب و هوایی چگونه باشد! چه در روزهای گرم و چه در شب‌های سرد با داشتن یک گلخانه خانگی گیاهان شما دفاع لازم در برابر انواع آب‌وهوا و شرایط سخت جوی را دارند. ساختار این گلخانه‌ها باید طوری باشد که اتلاف گرما را کاهش دهد و دیواره‌های آن اجازه عبور نور خورشید بیش‌ازحد را ندهند.

بدین منظور گلخانه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند که از انواع گلخانه خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-گلخانه‌های چوبی

الوار به دلیل خواص عایق باورنکردنی خود یکی از مصالح بسیار عالی برای ساخت گلخانه خانگی محسوب می‌شوند. گلخانه چوبی را می‌توان در طول سال از گرم‌ترین روزهای تابستان تا سردترین ماه‌های زمستان استفاده کرد. چوب به دلیل خاصیت عایق بودن به جذب اشعه در نور روز کمک می‌کند و این گرما را در طول شب نیز حفظ خواهد کرد. این ویژگی‌ها به‌تنهایی یک گلخانه خانگی را به یک باغ سازگار با محیط زیست و کنترل شده تبدیل می‌کنند. اگر می‌خواهید فصل رشد خود را تا زمستان تمدید کنید، این نوع گلخانه‌ها برای گرم و ایمن نگه داشتن گیاهان در ماه‌های سرد نیز مفید هستند.

2-گلخانه‌های فلزی

گلخانه‌های فلزی که از قاب‌های آلومینیومی ساخته می‌شوند، پایه ساخت‌وساز محکمی ایجاد می‌کنند که آن‌ها را نسبت به گلخانه‌های چوبی مقاوم‌تر می‌کند. یکی دیگر از مزایای گلخانه‌های فلزی سبک بودن آن‌ها و حملشان به آسانی است. بنابراین اگر به دنبال یک گلخانه خانگی قابل حمل و مناسب برای خود هستید، می‌توانید از گلخانه فلزی به‌عنوان بهترین گزینه استفاده کنید. این گلخانه‌ها به مدت طولانی دوام دارند و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها بسیار ناچیز است. آلومینیوم نسبت به شرایط آب و هوایی نیز مقاوم است.

3-گلخانه‌های پلاستیکی

در این گلخانه‌ها از پلی کربنات‌ها به‌عنوان بادوام‌ترین پلاستیک برای ساخت گلخانه استفاده می‌شود. در گلخانه‌های پلاستیکی احتمال شکستگی و آسیب به شیشه‌ها توسط موارد مختلف مانند تگرگ وجود ندارد. همچنین از آنجایی ‌که پلاستیک نسبت به شیشه، ضخیم‌تر است، انتشار نور کارآمدتری نسبت به شیشه برای گیاهان وجود خواهد داشت.

ناگفته نماند که پلی کربنات، یک فیلتر طبیعی برای اشعه فرابنفش نیز محسوب می‌شود که گیاهان را در برابر تشعشعات خطرناک محافظت می‌کند. همچنین گلخانه‌های ساخته شده از پلی کربنات هزینه کمتری برای شما ایجاد می‌کنند و استاندارد بالایی برای حفظ گرما دارند.

سخن پایانی

وجود یک گلخانه خانگی در هر خانه‌ای می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. بنابراین شما نیز اگر به انواع گل و گیاه علاقه‌مند هستید و دوست دارید ساعاتی از روز خود را درمیان گیاهان دوست‌داشتنی خود در هر زمان از سال بگذرانید، بد نیست از همین الان به فکر تهیه یک گلخانه خوب خانگی با توجه به فضای موجود و در دسترس خود باشید. جهت انتخاب بهترین گلخانه خانگی از نظر ویژگی‌های مختلف مانند شکل و یا اندازه و جنس می‌توانید از کارشناسان با تجربه ما در این زمینه نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره مزایای گلخانه های خانگی“:

1-انواع گلخانه های خانگی در کجاها ساخته می شوند؟

شما می‌توانید گلخانه مورد علاقه خودر را در انواع فضاها مانند حیاط، بالکن و یا پشت‌بام داشته باشید. زیرا این گلخانه‌ها در هر اندازه‌ای یافت می‌شوند.

2-اهمیت داشتن گلخانه خانگی چیست؟

داشتن گلخانه خانگی برای افرادی که به باغبانی علاقه‌مند هستند و عاشق نگهداری و تکثیر گل و گیاه‌های خانگی خود می‌باشند، ضروری است. گلخانه خانگی هم از نظر وجود محیطی مناسب برای رشد و مراقبت گل و گیاهان و هم از نظر تأثیر مثبتی که بر سلامت روان ما دارد، مزایای بسیار زیادی را برای ما فراهم می‌کند.

3-مزایای انواع گلخانه های خانگی چیست؟

محافظت از گل و گیاهان در برابر تغییرات آب و هوایی-پیشگیری از هجوم آفات -کشت محصولات بدون نیاز به آفت‌کش-امکان باغبانی در تمام فصول-افزایش تولید و تکثیر گیاهان -داشتن مکان باغبانی مشخص-تبدیل به یک تفریحگاه کوچک

4-چرا کنترل رطوبت گلخانه اهمیت دارد؟

هنگامی‌که شرایط داخل گلخانه بیش از حد مرطوب می‌شود، احتمال ایجاد کپک، قارچ و بیماری‌های دیگر وجود دارد. اما با تهویه مناسب، می‌توان این محیط مرطوب را با هوای خشک و خنک‌تر جایگزین کرد و رطوبت را در حد مطلوب نگه داشت.

5-انواع گلخانه خانگی کدام اند؟

گلخانه‌های چوبی-گلخانه‌های فلزی-گلخانه‌های پلاستیکی

 

منبع:

https://www.gardenbuildingsdirect.co.uk/blog/greenhouse-benefits/

ترجمه تخصصی: همیارگلخانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *