گل کلم گلخانه ای

گل کلم گلخانه ای + نحوه کاشت و نکات مهم

تبلیغات گلخانه

نحوه کاشت گل کلم گلخانه ای + نکات مهم

گل کلم گلخانه ای از محبوب ترین محصولات است که می توانید برای کشت انتخاب کنید. این نوع کلم، سودآوری خوبی دارد چون بازار آن با تقاضای زیادی روبرو است. برای راه اندازی گلخانه سبزیجات با سوددهی خیلی خوب می توانید بر روی گل کلم حساب کنید. پرورش گل کلم می تواند بسیار لذت بخش، متفاوت و جالب باشد. اگر به انجام باغبانی در خانه یا کشت گلخانه ای در خانه علاقه مند هستید، شاید بد نباشد که درباره کاشت گل کلم تحقیق کنید.

  • راهنمای کاشت گل کلم در گلخانه + فوت و فن هایی که باید بدانید
  • خاک مناسب برای گل کلم گلخانه ای چه شرایطی دارد؟
  • نیاز گل کلم گلخانه ای به نور خورشید چقدر است؟
  • مراحل کاشت گل کلم در گلخانه + روش های کاربردی
  • نیاز آبی گل کلم گلخانه ای چگونه است؟
  • نکات تکمیلی درباره مراقبت از گل کلم در گلخانه
  • کود مناسب برای گل کلم گلخانه ای چیست؟
  • آفات و بیماری های رایج گل کلم در گلخانه چیست؟
  • زمان و نحوه برداشت گل کلم های گلخانه ای چگونه است؟
  • سوالات متداول درباره “کاشت گل کلم گلخانه ای و نحوه مراقبت از آنها”

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: کلم بروکلی گلخانه ای و روش کاشت آن

راهنمای کاشت گل کلم در گلخانه + فوت و فن هایی که باید بدانید

گل کلم از خانواده Brassica و از تیره Brassica Oleracea است و یکی از بهترین سبزیجات برای کشت گلخانه ای است. این یک گیاه یک ساله است و از طریق بذر تکثیر می شود. گل کلم گلخانه ای، گیاهی آفتاب دوست است و در فصل خنک سال، بهتر رشد می کند. البته برخی از ارقام گل کلم در بهار یا پاییز هم رشد می کنند. گل کلم معمولاً به رنگ سفید یا کرمی روشن است، اما برخی از انواع آن به رنگ های زرد و نارنجی، بنفش یا ارغوانی نیز وجود دارند. طعم گل کلم، مایل به شیرین است.

گل کلم، یکی از سبزیجات پرمصرف است که در بسیاری از غذاها از جمله سوپ، خورش ها، پلو و ترشیجات استفاده می شود. انواع ترشی با گل کلم، گل کلم سوخاری، سالاد گل کلم، گل کلم بخار پز، با طعم دلپذیر قابل تهیه هستند. می توانید گل کلم را بخارپز کنید و از بافت نرم و لطیف آن لذت ببرید.

برای کشت گل کلم گلخانه ای، ارقام مناسب را انتخاب کنید و درباره هر کدام و اینکه در چه فصلی از سال رشد می کنند، دقت داشته باشید. اگر تجربه ای در زمینه کاشت گل کلم در باغچه خانگی خود ندارید، موقع خرید بذرهای گل کلم، از فروشنده سوال بپرسید.

خاک مناسب برای گل کلم گلخانه ای چه شرایطی دارد؟

کاشت گل کلم گلخانه ای

کاشت گل کلم گلخانه ای

خاک مناسب برای کاشت گل کلم گلخانه ای باید غنی از مواد مغذی باشد؛ رطوبت نسبتاً خوبی نیز داشته باشد.

برای اینکه گل کلم های باکیفیت و درشت به دست بیاورید، باید خاک را تنظیم کنید تا روند رشد گیاه، متناوب باشد.

گل کلم باید رطوبت کافی را از خاک دریافت کند و مواد مغذی کافی نیز باید در دسترس گیاه قرار بگیرد. خاک خوب می تواند هر دو این نیازها را برآورده سازد.

خاک خوب برای کاشت گل کلم در گلخانه باید حاوی مواد آلی با مقادیر زیاد باشد. این شرایط باعث افزایش توانایی خاک در نگهداری رطوبت می شود.

خاک گل کلم ها باید حاوی پتاسیم و نیتروژن با مقادیر زیاد باشد. این دو ماده معدنی برای رشد سالم گل کلم ها بسیار لازم و ضروری هستند.

اگر پتاسیم و نیتروژن در خاک وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد به استفاده از کودهای گلخانه ای مناسب نیاز خواهید داشت.

اندازه PH خاک گل کلم گلخانه ای باید حدود 6.5 تا 7 باشد. این محدوده، خنثی است و می تواند زمینه را برای دسترسی گل کلم به مواد مغذی در خاک فرآهم کند.

قبل از کاشت بذر گل کلم، بهتر است شرایط خاک را به طور کامل و دقیق بررسی کنید. با تنظیم شرایط گلخانه گل کلم، محصولاتی پربازده خواهید داشت که از فروش آنها سود خوبی به دست می آورید.

نیاز گل کلم گلخانه ای به نور خورشید چقدر است؟

بهتر است گل کلم در گلخانه در مکانی کاشته شود که حداقل 6 ساعت به آفتاب کامل دسترسی داشته باشد. نور خورشید باید مستقیم به گل کلم ها بتابد. گل کلم در هوای خنک، بهتر رشد می کند اما در عین حال به نور آفتاب نیز نیاز دارد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: انجیر گلخانه ای و فوت و فن های کاشت آن

مراحل کاشت گل کلم در گلخانه + روش های کاربردی

گل کلم، گیاهی است که به شکننده بودن شهرت دارد. بهتر است بذر گل کلم گلخانه ای را در سینی کشت بکارید و پس از جوانه زنی، نهال های جوان را به خاک اصلی داخل گلخانه منتقل کنید. از نهال های جوان گل کلم باید در برابر آب و هوای سخت محافظت کنید.

وقتی جوانه های تازه رشد کرده را به خاک گلخانه منتقل می کنید، حواستان باشد که به ریشه آنها آسیب وارد نشود. بذر گل کلم را در عمق 0.6 تا 1.25 سانتی متری بکارید و سپس روی آن را با خاک مناسب بپوشانید. خاک گل کلم را به طور منظم آبیاری کنید اما غرقابی نشود. دمای استاندارد خاک گلخانه برای رشد بهتر گل کلم باید حدود 21 درجه سانتی گراد باشد. این دما را با استفاده از بهترین دماسنج گلخانه ای زیر نظر بگیرید.

اگر بذرهای گل کلم گلخانه ای را مستقیماً در خاک گلخانه می کارید، بهترین فاصله کاشت، ردیف هایی به فاصله 7.5 تا 15 سانتی متر از یکدیگر است.

نیاز آبی گل کلم گلخانه ای چگونه است؟

مهم ترین نکته برای پرورش گل کلم گلخانه ای، قوام و دوام شرایط رشد گیاه است. یکی از کارهایی که باید انجام دهید و دقت زیادی هم به خرج بدهید، آبیاری گل کلم ها است. آبیاری نه تنها آب مورد نیاز برای ریشه گل کلم را فرآهم می کند، بلکه می تواند امکان دسترسی ریشه ها به مواد مغذی را نیز تأمین کند.

بهترین مقدار آب برای آبیاری گل کلم در گلخانه ها، حدود 2.5 تا 3.75 سانتی متر آب در طول هفته است. خاک باید همیشه یک مقدار نسبی رطوبت داشته باشد. میزان نرخ رشد گل کلم باید ثابت باشد؛ یعنی همه معیارها در حد متعادل باشد تا همه قسمت های گیاه، به خوبی و با همدیگر رشد کنند. اگر غیر این شرایط باشد، گل کلم های رشد یافته، طعم یا بافت خوبی نخواهد داشت.

پس از کاشت گل کلم در گلخانه باید اطمینان حاصل کنید که آبیاری مکرر انجام می شود و شرایط خاک در حد استاندارد است. گل کلم ها را نباید غرق در آب کنید. آب باید به عمق حدود 15.2 سانتی متر نفوذ کند. تکنیک های کاشت گل کلم در گلخانه را از شرکت هایی یاد بگیرید که در این زمینه آموزش های تخصصی می دهند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: درآمد گلخانه چقدر است و چطور سود بیشتری به دست بیاوریم؟

نکات تکمیلی درباره مراقبت از گل کلم در گلخانه

گل کلم گلخانه ای

گل کلم گلخانه ای

همیشه آمادگی لازم را برای مراقبت از گل کلم ها در گلخانه داشته باشید. آنها را در برابر حمل آفات، مصون نگه دارید. وقتی گل کلم ها شکننده و جوان هستند، در برابر آفات مهم از جمله شته ها، حشرات، کرم گل کلم و … بسیار آسیب پذیر می شوند.

این به ویژه در مورد کاشت گل کلم در بهار، بسیار اتفاق می افتد. برخی از آفات با چرخه رشد گل کلم تداخل دارند، پس ممکن است در حال رشد، تمامی قسمت های گیاه را تغذیه کنند؛ در نتیجه، محصولات گلخانه شما از بین می رود.

برای از بین بردن آفات گل کلم گلخانه ای باید از آفت کش های محلول، خاک دیاتومه یا کنترل رطوبت خاک کمک بگیرید.

برای داشتن محصولات مرغوب و باکیفیت، حتماً به دنبال اجرای بهترین شیوه های مدیریت یکپارچه های آفات گل کلم در گلخانه باشید.

استفاده از آفت کش های ارگانیک، ایده خوبی است چون به کیفیت گل کلم ها هیچ آسیبی نمی رساند.

کود مناسب برای گل کلم گلخانه ای چیست؟

کوددهی گیاهان گل کلم در گلخانه یکی دیگر از اقداماتی است که باید انجام بدهید. اگر رشد گل کلم بسیار کندتر از حد معمول است یا اینکه مطمئن شدید که خاک گلخانه، با کاهش کیفیت مواجه شده است، لازم است که کوددهی را آغاز کنید. کودهای گلخانه ای باید حاوی مقادیر مناسب از پتاسیم و نیتروژن باشند. برای گلخانه های بزرگ و کوچک، هر کدام مقدار متفاوتی از کودهای پتاسیم یا ازته را باید به کار ببرید.

برای انجام کوددهی به گل کلم ها در گلخانه، سعی کنید شیارهای کم عمق و باریک را به موازات ردیف های کاشت، با فاصله تقریباً 15 تا حدود 25 سانتی متر از ساقه گل کلم حفر کنید. کود را داخل این شیارها بریزید و روی آن را با خاک بپوشانید و با چنگک، آن را زیر و رو کنید. در نهایت، آبیاری را انجام بدهید. کودها باید به اندازه مساوی به تمامی گل کلم ها داده شود.

آفات و بیماری های رایج گل کلم در گلخانه چیست؟

پوسیدگی باکتریایی – ساقه سیاه – پوسیدگی سیاه – سفیدک – کپک پودری – پوسیدگی ساقه اسکلروتینیا – زنگ سفید – موزاییک گل کلم – کرم گل کلم – سوسک خیار – پروانه – کَک – تریپس – نماند ریشه.

زمان و نحوه برداشت گل کلم های گلخانه ای چگونه است؟

گل کلم در گلخانه

گل کلم در گلخانه

وقتی که قسمت های سر گل کلم ها سفید و بزرگ و سفت شدند، زمان برداشت آنها فرا می رسد.

در برخی موارد شاید لازم باشد ابتدا برگ های اطراف گل کلم اصلی را کنار بزنید و سپس آنها را برداشت کنید.

وقتی اندازه عرض سر گل کلم به اندازه 15.2 سانتی متر رسید، می توانید آنها را از خاک بیرون بیاورید.

رشد گل کلم های رسیده در شرایط آب و هوایی گرم تر، سریع تر است.

با استفاده از یک چاقوی تیز، گل کلم ها را از پایه به آرامی جدا کنید. می توانید آنها را بشویید و برای تهیه انواع غذا یا ترشی ها استفاده نمایید.

با کاشت گل کلم در گلخانه، هم یک فعالیت لذت بخش و سرگرم کننده را خواهید داشت و هم می توانید از فروش محصولات به سود خوبی برسید.

گل کلم برای راه اندازی گلخانه صنعتی نیز بهترین نوع سبزیجات است. برای این کار باید از شرکت های ارائه دهنده خدمات مشاوره گلخانه کمک بگیرید.

منبع: gardeningtips.in

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

تبلیغات برای گلخانه ها

تبلیغات برای گلخانه ها

سوالات متداول درباره “کاشت گل کلم گلخانه ای و نحوه مراقبت از آنها”:

1-چقدر طول می کشد تا گل کلم به طور کامل رشد کند و آماده برداشت شود؟

بهترین محصولات گل کلم گلخانه در طول 4 ماه، رشد می کنند و آماده برداشت هستند. به طور متوسط، بسته به ارقام گل کلم، 55 روز تا 100 روز، برای کامل شدن گیاه، زمان لازم است.

2- گل کلم گلخانه را در چه فصلی از سال بکاریم؟

ارقام مختلف گل کلم وجود دارند که می توانید در بهار، زمستان و یا تابستان و حتی در پاییز بکارید. بهترین فصل برای کاشت گل کلم در گلخانه، زمستان است چون هوا، خنک می باشد. برخی از واریته های گل کلم برای فصل بهار مناسب تر اند. ارقام گل کلم که در فضای باز می کارید، یعنی در باغچه، در فصل تابستان، رشد کامل دارند.

3-تحمل سرمایی گل کلم چقدر است؟

گیاهان گل کلم به راحتی می توانند شرایط دمایی 3- درجه سانتی گراد را تحمل کنند. برخی از ارقام حتی در دماهای پایین تر، در سرما می توانند رشد کنند. هر دمایی کمتر از 3- سانتی گراد به طور متداول می تواند گیاهان را از بین ببرد.

4- زمان برداشت گل کلم های گلخانه چگونه است؟

وقتی که قسمت های سر گل کلم ها سفید و بزرگ و سفت شدند، زمان برداشت آنها فرا می رسد. در برخی موارد شاید لازم باشد ابتدا برگ های اطراف گل کلم اصلی را کنار بزنید و سپس آنها را برداشت کنید. وقتی اندازه عرض سر گل کلم به اندازه 15.2 سانتی متر رسید، می توانید آنها را از خاک بیرون بیاورید.

5-کود مناسب برای گل کلم گلخانه چیست؟

کودهای گلخانه ای برای گل کلم باید حاوی مقادیر مناسب از پتاسیم و نیتروژن باشند.

6-نیاز آبی گل کلم گلخانه چگونه است؟

بهترین مقدار آب برای آبیاری گل کلم در گلخانه ها، حدود 2.5 تا 3.75 سانتی متر آب در طول هفته است.

7-اندازه PH خاک گل کلم گلخانه چقدر است؟

اندازه PH خاک گل کلم گلخانه ای باید حدود 6.5 تا 7 باشد. این محدوده، خنثی است و می تواند زمینه را برای دسترسی گل کلم به مواد مغذی در خاک فرآهم کند.

8-خاک مناسب برای گل کلم در گلخانه چه شرایطی دارد؟

غنی از مواد مغذی – حاوی مواد آلی با مقادیر زیاد – حاوی پتاسیم و نیتروژن با مقادیر زیاد

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *