اصول سرمایش گلخانه

اصول سرمایش گلخانه چیست؟

سرمایش گلخانه بر اساس سیستم های مکانیکی یا تجهیزات صنعتی، یک نیاز ضروری برای تمام گلخانه ها محسوب می شود. سیستم های سرمایشی گلخانه و سیستم های گرمایشی گلخانه به اندازه تهویه گلخانه اهمیت دارند.

از آنجایی که شرایط رشد گیاهان در گلخانه باید تنظیم شود، خنک کردن هوای داخل گلخانه ضرورت دارد. به اندازه ای که سنجش رطوبت و اندازه گیری گازهای گلخانه ‌ای در محیط گلخانه به کشت گلخانه‌ای کمک می‌کند، خرید تجهیزات گلخانه ‌ای هم حائز اهمیت هستند.

انواع تجهیزات گلخانه ای مسئول کنترل دما رطوبت و حجم گازها هستند. به دستگاه هایی که برای سرمایش گلخانه به کار می ‌روند، سیستمهای سرمایشی گلخانه گفته می شود.

انواع دستگاه ها در این حوزه در بازار ارائه شده‌اند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در مقالات مختلف هر کدام از تجهیزات گلخانه ای را به طور مجزا بررسی خواهیم کرد. این بحث مقدمه‌ای خواهد بود بر بهترین سیستم های سرمایشی برای گلخانه و اینکه چگونه می توانید این سیستم ها را خریداری کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: گلخانه هوشمند چیست + مزایا و فواید آن

اهمیت سیستم های سرمایش گلخانه چیست؟

از آنجایی که کشت گلخانه ‌ای، یک محیط کنترل شده را فراهم می کند، سرمایش گلخانه، گرمایش گلخانه و تهویه گلخانه، هر سه در کنار هم اهمیت پیدا می کنند.

دمای داخل گلخانه از طریق فعالیت گیاهان و تاثیرات نور خورشید افزایش پیدا می کند. اگر شرایط اقلیمی در بیرون از گلخانه شدیدتر و گرم تر باشد، این گرمای هوا به درون گلخانه منتقل می شود. در این شرایط بهترین سیستم های سرمایشی باید برای گلخانه در نظر گرفته شوند.

وقتی حجم گرما افزایش پیدا کند، به طور ناخودآگاه، حجم کربن دی اکسید و رطوبت هم از حالت تعادل خارج می شود و این یعنی، شرایط مناسب برای رشد گیاهان بر هم می‌خورد.

برخی از انواع سیستم های سرمایش گلخانه بر اساس ساده ترین روش عملکرد یعنی همان فن های خنک کننده عمل می کنند. گلخانه های کوچک نیاز به تاسیسات صنعتی ندارند. همین که شما درب یا پنجره های گلخانه یا دریچه های روی سقف را باز بگذارید، هوا تهویه می شود. تهویه هوا یعنی محیط داخل گلخانه خنک تر شده است.

مسئله سیستم سرمایش گلخانه برای گلخانه های صنعتی و شهرک های گلخانه ای بزرگ، اهمیت بیشتری پیدا می کنند. برای یک گلخانه صنعتی، بازدهی تولید، حرف اول را می‌زند. با توجه به این توضیح می‌توان پیش‌بینی کرد که سرمایه گذاری های دقیقی باید نسبت به خرید تجهیزات گلخانه‌ ای انجام گیرد.

نکته‌ای که در این قسمت قابل توجه است و اهمیت سرمایش گلخانه را نشان می دهد این است که برای گلخانه هایی که خنک سازی داخل گلخانه از طریق باز کردن دریچه های سقف  انجام می گیرد، جهت وزش باد بسیار اهمیت دارد. زاویه باز کردن دریچه های سقف گلخانه هم می تواند شدت ورود جریان هوا را کنترل کند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: اهمیت تهویه گلخانه برای رشد محصولات

انواع روش های سرمایش گلخانه کدامند؟

اصول سرمایش گلخانه

اصول سرمایش گلخانه

 

علاوه بر سیستم باز کردن دریچه ها و پنجره ها در گلخانه که برای سرمایش گلخانه و خنک سازی در قسمت قبل اشاره کردیم، چند راهکار ساده دیگر هم وجود دارد که به این کار کمک می کنند.

از تجهیزاتی که ساده و ارزان هستند و برای اکثر گلخانه ها قابل نصب می باشند با نام سایه بان گلخانه‌ای یا سایه انداز معرفی شده‌اند.

این تجهیزات به مانند یک سرپوش روی سقف گلخانه قرار می گیرند تا محیط داخله گلخانه را از پرتوهای شدید نور خورشید محافظت کنند. در شرایطی که نیاز به تهویه باشد، سایه بان ها باز می شوند تا جریان هوا امکان‌پذیر گردد. نصب سایبان برای گلخانه به بخش تخصصی تری نیاز دارد که در مقالات متعدد دیگر به آن خواهیم پرداخت.

سایبان هایی که برای گلخانه ها نصب می شوند بر اساس سایبان برقی ریلی و جمع شونده هستند. این تجهیزات بر اساس یک موتور الکتریکی باز و بسته می شوند.

روش دیگری که برای سرمایش گلخانه پیشنهاد شده است، تجهیزات خنک کننده است. بهترین تجهیزات خنک کننده برای گلخانه، هم دمای هوا را کنترل می کند و هم میزان رطوبت را تنظیم خواهد کرد.

تجهیزات سرمایش گلخانه شامل ایرواشر، هواسازها، سیستم های خنک کننده تبخیری  و فن ها هستند. 

خرید انواع این دستگاه ها بر اساس نیاز گلخانه به خنک سازی انجام می شود. باید ابتدا اندازه گلخانه را در نظر بگیرید و بر اساس ظرفیت خنک کنندگی دستگاه، یکی از آنها را تهیه نمایید.

اگر کسب و کار شما در حوزه گلخانه، تجهیزات گلخانه‌ای یا لوازم و وسایل مرتبط با گلخانه است می توانید شرکت یا فعالیت خود را در این وب سایت تخصصی معرفی کنید.

همیار گلخانه بر اساس استراتژی های بازاریابی محتوایی فعالیت می کند. مقالات تخصصی منتشر شده در این وب سایت از بهترین منابع گردآوری شده و ترجمه شده‌اند.

با اطمینان خاطر می توانید به صورت دائمی اطلاعات شرکت خود را در بخش نیازمندی های گلخانه ای ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و پلن های همکاری با سایت همیار گلخانه می توانید به صفحه مربوط به این خدمات در “همکاری با ما” مراجعه نمایید.

 

سوالات متداول درباره “سیستم سرمایش گلخانه”:

1-سیستم های سرمایشی گلخانه چه اهمیتی دارد؟

با استفاده از تجهیزات سرمایشی گلخانه، دمای داخل گلخانه به حالت تعادل نگه داشته می‌شود؛ بنابراین محیط برای رشد گیاهان فراهم می گردد.

2-چگونه بهترین سیستم سرمایشی برای گلخانه را بخریم؟

اگر به دنبال بهترین سیستم سرمایش برای گلخانه هستید، ابتدا اندازه گلخانه و نیاز به خنک سازی را مشخص کنید؛ سپس از طریق شرکت‌ های معتبر، تجهیزاتی را که نیاز دارید استعلام بگیرید.

3-چگونه داخل گلخانه را خنک کنیم؟

برای خنک کردن گلخانه، دریچه های سقف را باز کنید؛ پنجره ها را باز کنید و اگر گلخانه شما بزرگ است، از سیستم های سرمایشی نظیر فن، ایرواشر یا هواساز استفاده کنید.

4-شرایط داخل گلخانه چگونه تغییر می کند؟

در اثر فعالیت گیاهان داخل گلخانه، دما و رطوبت و حجم گازهای گلخانه‌ای تغییر پیدا می کند. شرایط آب و هوایی محیط بیرون گلخانه هم در تغییرات داخل گلخانه دخالت دارد.

5- سایبان گلخانه‌ای چیست؟

سایه بان گلخانه‌ای یک پوشش متحرک است که همانند یک سقف بر بالای گلخانه نصب می شوند. سایبان گلخانه‌ای یا سایه انداز، تجهیزاتی هستند که به صورت ریلی باز و بسته می شوند. این تجهیزات با موتور الکتریکی کار می کنند. سایه ‌بان، یکی از روش های خنک سازی گلخانه است.

گردآوری و تالیف: همیار گلخانه

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *