سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک

جلوگیری از سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک

تبلیغات گل و گیاه

شناسایی و جلوگیری از سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک

سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک، یک مشکل رایج برای باغبانان مبتدی در این حوزه است. نیتروژن یکی از عناصر مغذی برای رشد همه گیاهان محسوب می شود اما اگر مقدار آن از حد مجاز، بالاتر باشد، یک حالت سمیت ایجاد می شود؛ به این معنا که گیاه، مسموم شده و در نهایت از بین می رود. شناسایی علائم سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک، از بروز این اتفاق و نابودی محصولات جلوگیری می کند. در این مطلب تصمیم داریم شما را با علل مسمومیت ناشی از نیتروژن، تشخیص و نحوه درمان و پیشگیری از آن آشنا سازیم.

فهرست مطالبی که در این محتوا می خوانید به شرح زیر است:

  • سمیت نیتروژن چیست؟
  • گیاه شما به چه مقدار نیتروژن نیاز دارد؟
  • علائم سمیت ناشی از نیتروژن بر روی گیاه
  • برطرف کردن مشکلات گیاهان در کشت هیدروپونیک
  • درمان سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک
  • سوالات متداول درباره “سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک”

 

بنر باغبانی

 

مقدمه:

باغبانی هیدروپونیک یا کشت هیدروپونیک، یک روش مدرن در کشت گلخانه ای است و به دلایل متعدد، مورد توجه قرار دارد. با این حال، هنوز هم هر از گاهی باغبانان یا گلخانه داران هیدروپونیک با مشکلاتی مواجه می شوند. در واقع، مبتدیان ممکن است با مشکلات بیشتری نسبت به گلخانه داران حرفه ای تر روبرو باشند. جالب توجه است که مشکلات در کشت هیدروپونیک، نسبت به چالش های باغبانی در خاک، بیشتر است.

سمیت ناشی از نیتروژن یکی از این مشکلات آزاردهنده است. نیتروژن یکی از مهم ترین مواد مغذی برای گیاهان است، اما مقدار زیاد آن می تواند آسیب جدی به محصولات گلخانه هیدروپونیک وارد کند. اگر این علائم سمی، کنترل نشود، سمیت با مازاد نیتروژن می تواند گیاهان را به طور کامل از بین ببرد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: اصول راه اندازی گلخانه هیدروپونیک و هر آنچه باید بدانید

سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک چیست؟

گیاهان مخصوصاً در مرحله رویشی رشدشان به نیتروژن زیادی نیاز دارند. اغلب اوقات، ممکن است تنظیم مقدار نیتروژن که در اختیار گیاهان قرار می دهید، از دستتان خارج شود و مخزن مواد مغذی گیاهان را با مقادیر اضافی نیتروژن پر کنید!

هنگامی که این اتفاق می افتد، گیاهان در گلخانه هیدروپونیک نمی توانند مازاد نیتروژن را تحمل کنند و در نتیجه سعی می کنند با این تنش یا شرایط سخت، مبارزه کنند. این حالت اغلب در مرحله گلدهی رشد گیاه اتفاق می افتد، درست، زمانی که گیاهان به نیتروژن کمتری نسبت به مراحل اولیه رشد، نیاز دارند. اگر سطح نیتروژن مخزن را ثابت نگه دارید و مخلوط مواد مغذی را به درستی تنظیم نکنید، این احتمال وجود دارد که سمیت ناشی از نیتروژن اتفاق بیوفتد!

گیاهان گلخانه هیدروپونیک به چه مقدار نیتروژن نیاز دارند؟

سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک

سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک

نکته مهم: مواردی که در این محتوا درباره سمیت با نیتروژن بیان می کنیم، قوانین کلی هستند، نه دستورالعمل های خاص برای انواع گیاهان خاص. هر نوع گیاه، از نظر نیازهای تغذیه ای و شرایط رشد، متفاوت است و برای رشد مطلوب به ترکیب متفاوتی از مواد مغذی نیاز دارد. با این حال، الگوهای ثابتی برای همه گیاهان وجود دارد که باید بدانید.

1- مرحله رویشی

در این مرحله، گیاهان شما از نیتروژن تغذیه می کنند، زیرا در حال توسعه ساقه، ریشه و شاخ و برگ خود هستند، تا برای مرحله گلدهی، انرژی تولید کنند. تقریباً هر نوع ماده مغذی در کشت هیدروپونیک در اینجا به خوبی عمل می کند.

نکته مهم و قابل توجه برای گلخانه داران

مجدداً خاطرنشان می سازیم که برای توسعه کشت هیدروپونیک و استفاده از مواد مغذی، متناسب برای هر محصول، بهتر است یک مشاور کشت گلخانه ای یا مهندس هیدروپونیک یا هر کارشناس باتجربه دیگری را در کنار خود داشته باشید. از هر اقدام خودسرانه باید پرهیز کنید.

 

2- مرحله شکوفه زنی گلدهی

در طی این مرحله، گیاهان، در حال گذر از رشد برگ های زیاد و ساقه هستند و انرژی خود را روی جوانه زنی، گلدهی و رشد میوه ها متمرکز می کنند. اگر در این مرحله، نیتروژن بیش از حد به گیاهان خود بدهید، به طور جدی بر رشد آنها تأثیر خواهد گذاشت.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: بهینه سازی کشت هیدروپونیک با چند کار ساده!

علائم سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک چیست؟

علائم سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک چیست؟

علائم سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک چیست؟

در حالی که علائم سمیت ناشی از نیتروژن در گیاه، بر اساس گیاهانی که در حال پرورش آنها هستید کمی متفاوت است، برخی از نشانه های متداول وجود دارد که به این نوع سمیت، به عنوان یک مشکل بزرگ، اشاره می کند:

  • برگ هایی به رنگ سبز بسیار تیره
  • “سوختن” نوک برگ ها، که باعث قهوه ای شدن آنها می شود
  • زرد شدن تعدادی از برگ ها به دلیل وجود نیتروژن فراوان

شاید این سه عامل، ناشی از کمبود سایر مواد مغذی در کشت هیدروپونیک نیز باشد اما در هر صورت باید توسط یک کارشناس گیاه پزشکی، مورد بررسی و درمان قرار بگیرد.

این علائم در صورتی تشدید می شود که PH محلول مغذی گیاهان، پایین باشد یا اگر بیش از حد یا کمتر، آبیاری گیاه را انجام داده باشید نیز این حالت رخ می دهد. همه این‌ها باعث می‌شوند گیاهان شما به راحتی در معرض استرس قرار بگیرند و اثرات نیتروژن، بیش از حد در محصولات، مشاهده شود.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: مهم ترین مشکلات کشت گلخانه ای چیست و چطور آنها را برطرف کنیم؟

شناسایی سایر مشکلات گیاهان در گلخانه هیدروپونیک

قبل از اینکه گیاهان مبتلا شده به علائم سمیت ناشی از نیتروژن را درمان کنید، ایده خوبی است که سایر مشکلات و نشانه ها را شناسایی و برطرف نمایید. ابتدا مطمئن شوید که گیاهان را خیلی زیاد یا خیلی کم آبیاری نکرده اید. اگر کشت گلخانه ای را به روش هیدروپونیک انجام می دهید، نباید چندان نگران این موضوع باشید زیرا ریشه ها احتمالاً در یک نوع محلول مغذی قرار دارند.

مطمئن شوید که اکسیژن رسانی محلول غذایی، به روش های استاندارد و صحیح، انجام گرفته است و PH و دمای محلول غذایی در محدوده طبیعی است. در نهایت، دمای هوای بستر رشد یا محیط گلخانه را بررسی کنید و مطمئن شوید که خیلی گرم یا سرد نیست.

اگر تمام این بررسی ها را انجام دادید و همه چیز در شرایط استاندارد بود، اما باز هم علائمی از بیماری در گیاه مشاهده کردید، به احتمال زیاد، مشکل سمیت ناشی از مازاد نیتروژن دارید و می توانید به سراغ گزینه های درمان و پیشگیری بروید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: آماده سازی خاک باغ و باغچه برای کاشت

چطور سمیت ناشی از مازاد نیتروژن را در کشت هیدروپونیک برطرف کنیم؟

راه حل از بین بردن مسمومیت با نیتروژن در کشت هیدروپونیک

راه حل از بین بردن مسمومیت با نیتروژن در کشت هیدروپونیک

اگر حدس می زنید که راه حل از بین بردن مسمومیت با نیتروژن در کشت هیدروپونیک این است که ” نیتروژن دادن به گیاهان” را قطع کنید، حق با شما است! اما درمان گیاهانی که از سمیت نیتروژن رنج می برند، چندان ساده نیست، اگرچه می توان اقداماتی را انجام داد.

PPM / EC محلول مغذی محیط کشت را بررسی کنید و مطمئن شوید که در محدوده طبیعی مرحله رشد گیاه قرار دارد. اگر اینطور نیست، می توانید 1) محلول را با آب تازه رقیق کنید، و مطمئن شوید که PH را بعد از این اقدام، کالیبراسیون نمایید؛ و 2) مخزن مواد مغذی را به طور کامل با آب شیرین و مواد مغذی، پر کنید.

اگر گیاهان شما در مرحله گلدهی هستند، سطح مواد مغذی، خوب است و هنوز علائم سمیت نیتروژن را مشاهده می کنید، احتمالاً باید یک تغییر کامل در مخزن محلول مغذی انجام دهید و مواد مغذی تازه تر را به داخل اضافه کنید. ممکن است نیتروژن بیش از حد، نسبت به درصد کل مواد مغذی، در محلول وجود داشته باشد و باعث حصول نتایج ضعیف در مرحله گلدهی گیاه شود.

اگر کشت گلخانه ای را در خاک انجام می دهید، ممکن است غلظت بالای نیتروژن در خاک تجمع پیدا کند. برای رفع این مشکل، مقداری آب را فیلتر نموده، PH آن را تنظیم کرده و آن را در خاک گیاه بریزید. با این کار، مقداری از مواد مغذی خاک، پاکسازی می شود و به احتمال زیاد، این مشکل حل خواهد شد.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

بازاریابی برای گلخانه

 

سوالات متداول درباره ” سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک “:

1- علائم سمیت ناشی از نیتروژن در کشت هیدروپونیک چیست؟

برگ هایی به رنگ سبز تیره- سوختن نوک برگ ها که باعث قهوه ای شدن آنها می شود- زرد شدن تعدادی از برگ ها به دلیل وجود نیتروژن فراوان

2- چطور سمیت ناشی از مازاد نیتروژن را در کشت هیدروپونیک برطرف کنیم؟

1) محلول را با آب تازه رقیق کنید، و مطمئن شوید که PH را بعد از این اقدام، کالیبراسیون نمایید؛ و 2) مخزن مواد مغذی را به طور کامل با آب شیرین و مواد مغذی، پر کنید.

3- مشکلات کشت خاکی بیشتر است یا کشت هیدروپونیک؟

باغبانی هیدروپونیک یا کشت هیدروپونیک، یک روش مدرن در کشت گلخانه ای است و به دلایل متعدد، مورد توجه قرار دارد. با این حال، هنوز هم هر از گاهی باغبانان یا گلخانه داران هیدروپونیک با مشکلاتی مواجه می شوند. در واقع، مبتدیان ممکن است با مشکلات بیشتری نسبت به گلخانه داران حرفه ای تر روبرو باشند. جالب توجه است که مشکلات در کشت هیدروپونیک، نسبت به چالش های باغبانی در خاک، بیشتر است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *