محصولات گلخانه ای در کانادا

نگاهی بر محصولات گلخانه ای در کانادا

تبلیغات سازه گلخانه

نگاهی بر محصولات گلخانه ای در کانادا

محصولات گلخانه ای در کانادا شامل میوه ها و سبزیجات هستند که بستر رشد و توسعه قابل توجهی را ایجاد کرده اند. صنعت گلخانه در این کشور بسیار محبوب است و سهم زیادی را در اقتصاد آن دارد. پرورش دهندگان سبزیجات گلخانه ای در کانادا می توانند محصولات را در طول زمستان نیز در گلخانه بکارند. از اُنتاریو گرفته تا نیوفاندلند، محبوب ترین سبزیجات در سراسر کانادا کشت می شوند و به بازارها ارائه می گردند.

انواع محصولات گلخانه ای در کانادا که بسیار محبوب و پرمصرف هستند شامل گوجه فرنگی گلخانه ای، خیار گلخانه ای، کاهو گلخانه ای، فلفل دلمه ای گلخانه ای، لوبیا سبز، بادمجان گلخانه ای و گیاهان مختلف و میکروگرین ها می باشند. از میان این محصولات، گوجه‌فرنگی، خیار و فلفل، عمده‌ترین محصولات گلخانه‌ای هستند که توسط کشاورزان در مقیاس بزرگ‌تر در کانادا به‌صورت تجاری پرورش داده می شوند. سرمایه گذاری بر روی این دسته از سبزیجات، صرفه اقتصادی دارد و بسیار پرسود است.

باغبانی در گلخانه، لذت بخش و آسان، معمولاً با کاشت سبزیجات گلخانه ای شروع می شود. از طریق صنعت گلخانه است که کانادایی ها به سبزیجات گلخانه ای که خارج از فصل کاشت، به طور متداول در دسترس نیستند، از جمله گوجه فرنگی، خیار و فلفل دسترسی دارند. پرورش دهندگان سبزیجات گلخانه ای کانادا عمدتاً محصولاتی از جمله گوجه فرنگی، خیار، کاهو، فلفل دلمه ای، لوبیا سبز، بادمجان و گیاهان مختلف را تولید می کنند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: ۱۰ تا از مهم ترین فناوری های زیست محیطی که دنیا را نجات می دهند!

همه سبزیجات گلخانه ای به مراقبت نیاز دارند

سبزیجات گلخانه ای با سبزیجات غیر گلخانه ای متفاوت هستند، زیرا سبزیجات گلخانه ای با مراقبت بیشتری از سوی پرورش دهنده، و آن هم در محیطی تحت کنترل، کشت می شوند. بذر سبزیجات گلخانه ای زودتر شروع می شود، بنابراین زمان بیشتری برای رشد ریشه وجود دارد.

این در حالی است که سبزیجات گلخانه‌ای در طول زندگی خود به دریافت آب کافی نیاز دارند؛ به ویژه در زمان گلدهی و میوه دهی، رسیدگی بیشتری باید به آنها انجام گیرد. زمان رسیدن گوجه فرنگی گلخانه ای را نیز می توان با کنترل دقیق دما به تعویق انداخت. البته این یک مثال است؛ همه محصولات گلخانه ای در کانادا به مراقبت های دقیق و رسیدگی نیازمند هستند تا از نظر تجاری و اقتصادی بتوان از آنها استفاده نمود.

مزایای گلخانه های پلی کربنات در کانادا

گلخانه در کانادا

گلخانه در کانادا

مزایای کاشت گیاهان و سبزیجات در گلخانه پلی کربنات، گلخانه با سازه آلومینیومی یا گلخانه های تونلی، بسیار زیاد است. همه سازه های گلخانه ای، گیاهان را از یخ زدگی در پاییز محافظت می کنند و در زمستان به دلیل بهبود عایق بندی، گرمای لازم را فرآهم می سازند. بخصوص، گلخانه پلی کربنات می تواند از “اثر گلخانه ای” استفاده کند و باعث می شود نور خورشید، زمین و هوای داخل گلخانه را گرم نماید. این اثر گرمایشی گلخانه، نوسانات دمای هوای گلخانه را بیشتر کاهش می دهد، به این معنی که گیاهان در شب، گرمتر و در روز، خنک تر می مانند.

پیش گرمایش هوای گلخانه در بهار می تواند با محافظت از گیاهان جوان در شب های خنک، استرس دمایی را بر روی گیاهان کاهش دهد. همچنین این روند، گرم شدن گلخانه را در بهار سرعت می بخشد زیرا نور خورشید، قبلاً به سطوح گلخانه برخورد کرده است.

اگر منبع برق برای بخاری‌های گلخانه‌ای برقی در دسترس نباشد، می‌توان این پیش‌گرم‌سازی را با بخاری‌های گلخانه‌ای با سوخت پروپان یا گاز طبیعی با کیفیت بالا (با قیمت گران‌تر) انجام داد. با این حال، استفاده از این نوع تجهیزات گرمایش گلخانه معمولاً نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد.

استفاده از پوشش های مخصوص زمین گلخانه نیز برای جلوگیری از بیرون آمدن ریشه های گیاه از خاک، به دلیل چرخه های انجماد و ذوب متناوب که اتفاق می افتد بسیار مهم هستند. روکش های پارچه ای برای جلوگیری از رشد علف های هرز نیز مهم است.

سبزی های گلخانه ای معمولاً چهار تا شش هفته زودتر از سبزیجات در فضای باز کاشته می شوند. فصل کشت در گلخانه برای سبزیجات نیز بسیار طولانی تر است، رشد سبزیجات بسته به نوع گلخانه و محل آن، اغلب تا شانزده هفته است.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: گوجه فرنگی گلخانه ای؛ نحوه کاشت، مراقبت و برداشت محصول

انواع سازه گلخانه ای در کانادا

انواع مختلفی از طرح سازه های گلخانه ای وجود دارد که توسط گلخانه داران کانادایی، با موفقیت مورد استفاده قرار می گیرند. مهم ترین سازه ها شامل گلخانه های تجاری بزرگ تونلی مرتفع، به عرض 11.5 متر و طول 30.4 متر است. گلخانه‌های پلی‌کربنات با اندازه کوچک‌تر، برای گلخانه های خانگی جمع و جور در حیاط باغ یا گوشه یک باغ، مناسب هستند.

اکثر پارچه های شید گلخانه یا پلاستیک گلخانه ای به عنوان پوشش گلخانه، بر روی سقف سازه استفاده می شوند. برخی از سازه های گلخانه ای متصل به دیوارهای جانبی ساختمان، یا بدون اتصال به سازه، با ابعاد مختلف در دسترس هستند. برخی از گلخانه ها همچنین درب های کشویی دارند، دارای دریچه هایی روی سقف و دیواره های کناری هستند که برای تعدیل شرایط دمایی داخل گلخانه تعبیه شده اند.

مصالح برای ساخت گلخانه ها در کانادا

مهمترین بخش در مورد هر نوع ساخت و ساز گلخانه، تهویه خوب (افزودن دریچه های بیشتر) است، زیرا گیاهان به دی اکسید کربن نیاز دارند. اندازه گلخانه باید متناسب با نوع محصولات گلخانه ای در کانادا و شرایط منطقه در نظر گرفته شود. این بستگی به این دارد که آیا غذای اساسی برای خانواده یا یک جامعه پرورش داده می شود یا قرار است آنها را به بازارهای داخلی بفروشید، یا قصد صادرات محصولات گلخانه ای دارید.

سازه گلخانه ای با مصالحی مانند فولاد، آلومینیوم یا چوب ساخته می شود. قبل از ساخت گلخانه باید در مورد نوع گلخانه مورد نظر و میزان بودجه ای که می خواهید برای گلخانه خود هزینه کنید، در نظر گرفته شود. رایج ترین مواد و مصالح مورد استفاده شامل پلاستیک، فریم های فولادی یا پانل های پلی کربنات با اسکلت آلومینیومی هستند. ضخامت فریم ها و اسکلت ها نیز بسته به نوع منطقه آب و هوایی گلخانه مورد نظر، اهمیت دارد.

تمام گلخانه ها برای حفظ گرما در ماه های سرد، و تنظیم خنکی فضای داخلی در ماه های گرم تر، نیاز به عایق دارند. عایق ها را می توان از انواع مختلفی مواد، مانند پلاستیک پلیمری در ضخامت های 6 میلی متر یا 5 میلی متر ساخت. پلاستیک ها باید بتوانند مانع از ورود اشعه های ماورای بنفش خورشید به داخل گلخانه شوند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: بازاریابی و فروش محصولات گلخانه ‌ای + پادکست

پرورش سبزیجات گلخانه ای در کانادا با بهترین کیفیت

پرورش محصولات گلخانه ای در کانادا

پرورش محصولات گلخانه ای در کانادا

سبزیجات گلخانه ای در سراسر جهان رشد می کنند. مهمترین عامل برای تولیدات باکیفیت در کشت گلخانه ای، “اقلیم” است. سبزیجات مختلف در آب و هوای متفاوت، بهترین رشد را دارند. به عنوان مثال، گوجه فرنگی در آب و هوای گرم، بهتر رشد می کند، در حالی که کاهو در آب و هوای سردتر، رشد خوبی دارد.

در کانادا، پرورش دهندگان محصولات گلخانه ای از انواع مواد اولیه، متناسب با آب و هوای منطقه خود استفاده می کنند. تولید سبزیجات گلخانه ای نیز به نوع خاک موجود و میزان منابع آب در گلخانه بستگی دارد.

یکی از محبوب ترین سبزیجات گلخانه ای که در کانادا کشت می شود، خیار است. خیار در محیط مرطوب رشد می کند و خاک های شنی را دوست ندارد. خیار گلخانه ای معمولاً در نزدیکی منبع آب کاشته می شوند تا بتوان به راحتی، آبیاری آنها را انجام داد. کاهو گلخانه ای، گوجه فرنگی گلخانه ای و فلفل گلخانه ای نیز بسیار محبوب هستند.

سبزیجات گلخانه ای برگ دار مانند کاهو، کرفس و کلم، در آب و هوای سرد، به خوبی رشد می کنند. آنها را می توان در تمام طول سال در گلخانه های کانادا کاشت و در یک بازه زمانی کوتاه، محصول زیادی تولید می کند. سبزیجات ریشه ای مانند هویج گلخانه ای، پیاز گلخانه ای و سیب زمینی گلخانه ای در خاکی که زهکشی خوبی دارد بهتر رشد می کنند.

شرایط گلخانه بر نوع سبزیجات یا محصولات گلخانه ای در کانادا تأثیر می گذارد. برای حصول اطمینان از رشد بهینه سبزیجات در گلخانه باید از ریزاقلیم محل گلخانه، قرار گرفتن در معرض نور خورشید مطلع باشید و بر اساس آن، نوع محصول را انتخاب کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: پیاز و سیر گلخانه ای؛ نحوه کاشت، مراقبت و برداشت

فهرست محصولات گلخانه ای رایج در کانادا

  • گل شمعدانی – خانواده شمعدانی
  • گل اطلسی
  • گیاه مریم گلی
  • گیاهان زینتی خانواده کالادیوم
  • سرخس
  • گل زینتی بنت قنسول
  • گل داودی
  • هویج و چغندر در خاک گلخانه ای که زهکش خوبی دارد بهتر رشد می کند.
  • ریحان، لوبیا، خانواده کلم (کلم بروکلی، گل کلم)، خیار، بادمجان، فلفل
  • سبزی های برگ دار؛ سبزی های آسیایی، انواع کاهو، اسفناج
  • محصولات ریشه ای شامل هویج، چغندر

نکات تکمیلی برای پرورش سبزیجات گلخانه ای در کانادا

از آنجایی که سبزیجات گلخانه ای به آب زیادی نیاز دارند، خاک گلخانه باید به خوبی تخلیه شود تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری گردد.

انواع خیار، سبزیجات گلخانه ای هستند که وقتی روی توری یا داربست ها کاشته می شوند، عملکرد خوبی دارند. این روش باعث کاهش فضای مصرفی گیاهان می شود و در عین حال، آنها را در معرض جریان هوای بیشتری قرار می دهد. صرفه جویی در فضا در گلخانه بسیار مهم است.

هنگام پرورش سبزیجات گلخانه ای در کانادا (و البته در تمام مناطق کره زمین)، آفات و بیماری ها می توانند چالش برانگیز باشند. برای به حداقل رساندن مشکلات، بهتر است از نهال های عاری از بیماری استفاده کنید. قبل از خرید و کاشت در گلخانه، آنها را برای شناسایی هرگونه علائم اولیه آفات یا بیماری ها بررسی کنید. هر گیاه بیمار را فوراً از بین ببرید.

همچنین گلخانه را تا حد امکان تمیز نگه دارید و از آبیاری بیش از حد محصولات گلخانه، خودداری کنید. این اقدامات به ایجاد یک محیط گلخانه ای سالم کمک می کند و احتمال ابتلا به آفات و بیماری ها را کاهش می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کشت سبزیجات در گلخانه های کانادا، لطفاً به وب سایت “کشاورزی و غذای کانادا” به آدرس www.agr.gc.ca مراجعه کنید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: کودهای ازته برای گلخانه داری و باغبانی

گلخانه ها، بهترین سازه ها برای افزایش تولید سبزیجات در کانادا

سازه های گلخانه ای در کانادا

سازه های گلخانه ای در کانادا

چندی پیش، کانادایی ها به دلیل فصل رشد کوتاه محصولاتی از جمله سبزیجات، دسترسی محدودی به میوه و سبزیجات تازه داشتند. کانادایی ها برای مثال، در ماه‌های تابستان و اوایل پاییز، می توانند برخی محصولات از جمله خیار و گوجه‌فرنگی بکارند، اما در ماه‌های زمستان فقط می‌توانستند مقادیر محدودی – و اغلب با کیفیت محدودتر – سبزیجات را از فروشگاه ها خریداری کنند. این مسئله، یک داستان مشابه برای میوه هایی مانند توت فرنگی بود.

کانادایی های فعال در حوزه کشت و کار سبزیجات و میوه ها، راه درازی را طی کرده اند. امروزه گوجه ‌فرنگی‌ های کانادایی و خیارهای بدون دانه، از ماه ژانویه تا دسامبر در گلخانه‌ها تولید می‌شوند؛ و توت‌فرنگی نیز در تمام طول سال در دسترس است.

این در حالی است که تکنولوژی گلخانه ای به کمک گلخانه داران در کانادا آمده است و شرایط را برای کاشت کاهو، فلفل سبز و فلفل دلمه ای، لوبیا سبز، بادمجان، گیاهان زینتی، انواع توت ها و حتی صیفی جات گلخانه ای، و البته، میکروگرین ها هموار نموده است! همه این محصولات گلخانه ای در کانادا خوشبختانه در تمام طول سال در دسترس هستند.

با توجه به شرایط شدید آب و هوایی در کانادا (در محدوده 40- تا 40+ درجه سانتیگراد) این یک دستاورد باورنکردنی است!

توسعه سریع فناوری همچنین توانسته است گلخانه ها را به گزینه ای سودآور برای تولید محصولات غذایی تازه تبدیل کند. در سال 2021، 892 عملیات تجاری در حوزه سبزیجات گلخانه ای در کانادا ثبت شده است.

گلخانه‌ها نه تنها میوه‌ها و سبزیجات را در طول سال عرضه می‌کنند، بلکه مزایای دیگری هم دارند. صنعت گلخانه به کانادایی‌ها کمک می‌کند کمتر به واردات مواد غذایی متکی باشند و به گلخانه داران، این توانایی را می‌دهد که میوه‌ها و سبزیجات باکیفیت را نیز به کشورهای دیگر عرضه کنند!

گلخانه‌ها همچنین می‌توانند به تأمین امنیت غذایی در مناطق دورافتاده‌ تر کشور کانادا کمک کنند؛ جایی که به دلیل فصل‌های رشد بسیار کوتاه، میوه‌ها و سبزیجات مورد نیاز خود را با کامیون یا با هواپیما حمل می‌کردند. ساکنین مناطق شمالی و بسیار سرد کانادا، می توانند از محصولات تولید شده در گلخانه های محلی بهره مند شوند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: انواع گلخانه ها در ایران و نگاهی بر اصول طراحی و ساخت

راه اندازی گلخانه در کانادا، آسان نیست!

راه اندازی گلخانه در کانادا

راه اندازی گلخانه در کانادا

راه اندازی گلخانه در کانادا، چندان آسان نیست! علاوه بر تخصص فنی و دانش باغبانی، بسیاری از کارهای گلخانه ای متداول، وقت گیر و از نظر فیزیکی، سخت هستند. اغلب برای مدیران گلخانه‌ها یافتن کارمندان محلی، دشوار است، بنابراین آنها به استخدام کارگران موقت خارجی متکی هستند. در واقع، بیش از 40 درصد از کارگران گلخانه ای کانادا از مهاجران کشورهای دیگر هستند.

بسیاری از گلخانه داران نیز برای غلبه بر این چالش، به فناوری و اتوماسیون روی آورده اند. موارد زیر چند مثال ساده در این مورد هستند:

1- سیستم های کود دهی و آبیاری خودکار (Automated fertilizing and watering systems میزان مواد غذایی و آبیاری هر گیاه را کنترل می کنند؛ خطای انسانی را از بین می برند و فناوری را جایگزین پست های شغلی تکراری در یک گلخانه می کند. سیستم های اتوماسیون گلخانه ها در کانادا همچنین تضمین می کنند گیاهان دقیقاً آنچه را که نیاز دارند دریافت کنند، و منجر به هدر رفتن منابع کمتری می شوند.

2- خطوط بسته بندی خودکار (Automated packaging lines که توسط آنها، سبزیجات گلخانه ای، بسته بندی و بر اساس وزن و رنگ، دسته بندی می شوند، نیاز به کار دستی سخت و دشوار را کاهش داده است. پیدا کردن نیروی کار باتجربه برای انجام تمام کارهای گلخانه ای بسیار دشوار است، و اتوماسیون به این معنی است که سیستم ها می توانند با تعداد کارکنان کمتری، در گلخانه کار کنند.

3- ربات های محافظ گیاه (Plant protection robots از حسگرهای مبتنی بر ویژگی های “قابل مشاهده” یا “کنش های شیمیایی”، برای تشخیص وجود آفات در گلخانه استفاده می کنند.

4- حسگرها (Sensors به اپراتورهای گلخانه اجازه می دهند عوامل مهم در مدیریت گلخانه از جمله دما، رطوبت، آب، روشنایی، تهویه و مواد مغذی را در 24 ساعت شبانه روز و 365 روز سال مدیریت کنند.

موضوع دیگر این است که اگرچه گلخانه ها محیطی عالی برای رشد گیاهان را فراهم می کنند، اما به طرز شگفت آوری در برابر حشرات و بیماری ها آسیب پذیر هستند. علتش به این دلیل است که با وجود بسته بودن کامل محیط، آفات همچنان می توانند روی لباس نیروی کار، دانه ها، صفحه های سیستم های تهویه ای، ابزارها و تجهیزات تجمع یافته و وارد گلخانه شوند.

مدیریت حشرات و بیماری ها برای اپراتورهای گلخانه، بسیار حیاتی است. برای جلوگیری از ورود آفات به گلخانه و سپس انتشار آن به مکان‌های دیگر، به کار گیری شیوه‌های امنیت زیستی، امری ضروری است. یک سری کارهایی که می توانید در این مورد انجام دهید عبارتند از:

  • محدود کردن دسترسی افراد متفرقه به داخل گلخانه
  • نظافت و ضد عفونی گلخانه و تجهیزات
  • کنترل های مکانیکی و فیزیکی مانند حمام پا، تله گذای، ورود کنترل شده و شستشوی دست ها

و البته هزینه های مدیریت گلخانه در کانادا، همچنان افزایش می یابد! بین سال‌های 2019 و 2020، هزینه‌های عملیاتی قابل توجهی داشته است. اضافه کردن منابع روشنایی، نصب سیستم های اتوماسیون گلخانه و سایر فناوری‌هایی مانند روبات‌ها، ضروری است اما بسیار پرهزینه است.

 

سایت همیار گلخانه

سایت همیار گلخانه

 

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: وب مارکتینگ برای کسب و کارهای گلخانه ای و باغبانی

آیا همه میوه ها و سبزیجات برای کاشت در گلخانه های کانادا مناسب هستند؟

خیر، همه محصولات را نمی توان در داخل گلخانه های کانادا پرورش داد. اینکه یک گلخانه دار، چه سبزیجات یا میوه هایی را در گلخانه خود بکارد، به نیازهای رشد آن محصول خاص، تقاضای مصرف کننده و شیوه های کسب درآمد از آن محصول بستگی دارد.

به عنوان مثال، خیار برای محیط های گلخانه ای، محصولی ایده آل است، اما محصولاتی مانند سیب زمینی و هویج به دلیل فضای کافی و رشد مقرون به صرفه، در فضای باز کشت می شوند. این دو محصول به زمین وسیع تری نیاز دارند تا در محیط گلخانه ای بتوانند رشد کنند.

اکنون فناوری های کشت گلخانه ای در کانادا بسیار پیشرفت کرده است؛ و به واسطه آن، امکان کشت محصولات متنوعی از جمله انواع توت ها، تمشک، زغال اخته و شاه توت، بادمجان و کدو سبز در مقیاس وسیع فرآهم شده است.

آینده صنعت گلخانه داری در کانادا، روشن است!

با معرفی گونه های گیاهی جدید و فناوری های نوین گلخانه ای، آینده برای صنعت گلخانه ای در کانادا بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد که هر سال نیز در حال رشد است. این پیشرفت ها، این امکان را به وجود می آورند تا کانادایی ها در طول سال به میوه ها و سبزیجات تازه بیشتری دسترسی داشته باشند. همچنین به امنیت غذایی در بخش‌های شمالی و دورافتاده‌ تر کشور کمک زیادی می شود و بازارهای جدیدی برای کشاورزی کانادا ایجاد خواهد شد.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *