پوشش ETFE در ساخت گلخانه

پوشش ETFE در ساخت گلخانه + مزایا و ویژگی ها

سایت گلخانه

سایت گلخانه

پوشش ETFE چیست و چرا در ساخت گلخانه استفاده می شود؟

پوشش ETFE در ساخت گلخانه یکی از مواد نوظهور است که به تازگی در صنعت گلخانه سازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اتلین تترافلورواتلین، Ethelyne Tetrafluoroethelyne، (ETFE) که به طور گسترده در ژاپن برای چندین دهه استفاده می شده، یک فلوروپلیمر (fluoropolymer) است که به دلیل خواص منحصر به فردش به طور فزاینده ای به عنوان یک پوشش خوب در ساخت گلخانه ها استفاده می شود.

این ماده شیشه‌ ای جدید برای آن دسته از مشتریانی مناسب است که به دنبال مقاوم‌سازی گلخانه فعلی خود هستند. گلخانه دارانی که می خواهند کسب و کارشان را توسعه دهند، و یک گلخانه کارآمد با مصرف انرژی بهینه، راه اندازی کنند، پوشش هایی از جنس ETFE، بهترین گزینه است.

اگر تا به حال نامی از فیلم پلیمری ETFE نشنیده اید و تمایل دارید که با مزایای و ویژگی های آن آشنا شوید، با ما همراه باشید. این مطلب تخصصی را از منابع انگلیسی و به روز برایتان ترجمه کرده ایم. امیدواریم بتواند بر دانش قبلی شما اضافه کند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: ساخت گلخانه با چوب + نکات مهم و طرح های اجرایی

مزایای پوشش ETFE در ساخت گلخانه چیست؟

مزایای پوشش ETFE در ساخت گلخانه

مزایای پوشش ETFE در ساخت گلخانه

چرا بهتر است از فیلم گلخانه ای ETFE استفاده کنیم؟

1- کمک به انتقال نور بهتر

پوشش ETFE یک انتخاب برجسته برای سقف گلخانه ها است؛ چون قابلیت انتقال نور عالی دارد؛ این پوشش پلیمری، به بیش از 95٪ نور از جمله طیف کامل UV اجازه می دهد تا به گلخانه نفوذ کند. این انتقال نور، عامل کلیدی در متریال جنس سقف گلخانه است. این پوشش، نه تنها اکثر نور ماوراء بنفش را جذب می کند، بلکه ورود پرتوهای فعال فتوسنتزی (PAR) که گیاهان برای فتوسنتز مؤثر به آن نیاز دارند را بهینه سازی می کند. حتی در روزهایی که نور طبیعی کم است، فیلم ETFE تضمین می‌کند گیاهان گلخانه از دریافت طول موج‌های حیاتی و مورد نیاز برای رشد خود محروم نخواهند شد.

وجود اشعه ماوراء بنفش، به ویژه UV-A، برای سلامت و توانایی گیاه بسیار مهم است. این طیف نوری، رشد سریع تر و سالم تر گیاه را تقویت می کند و در عین حال، طعم و ارزش غذایی محصول را بهبود می دهد. گیاهان در یک محیط طبیعی با نور UV، مقدار بیشتری از ترکیبات شیمیایی مفید از جمله بتاکاروتن، آنتوسیانین و گلیکوزیدها دارند. این ترکیبات برای بهبود رنگ، طعم و محتوای غذایی گونه های مختلف گیاهی ضروری هستند.

علاوه بر این، نور طیف UV به کنترل جمعیت آفات کمک می کند و شیوع کپک ها، قارچ ها و بیماری های خاص گیاهی را در محیط گلخانه کاهش می دهد. لذا این شرایط، منجر به رشد گیاه سالم‌تر و عملکرد بالاتر می‌شود. پوشش ETFE در ساخت گلخانه، یک ماده‌ ارزشمند برای طراحی گلخانه‌ های مدرن است.

یکی دیگر از مزایای افزایش انتقال نور توسط فیلم های پلیمری ETFE، راندمان انرژی قابل توجه آن است. شفافیت بالا در این نوع فیلم های پوشش دهنده، به طور قابل توجهی نیاز به روشنایی مصنوعی را کاهش می دهد و منجر به صرفه جویی قابل توجه در انرژی و کاهش انتشار کربن می شود.

علاوه بر این، هنگامی که پوشش ETFE در ساخت گلخانه در چندین لایه نصب می شود، خواص حرارتی آن وارد عمل می شود، و به طور موثر، گرما را در فصول سردتر سال، حفظ می کند؛ همچنین افزایش گرمای داخل گلخانه در تابستان را به حداقل می رساند. این ویژگی به کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش و کاهش مصرف کلی انرژی در گلخانه کمک می کند.

مجزا از صرفه جویی در هزینه ها، پوشش های فیلم پلیمری ETFE منجر به افزایش عملکرد محصول و همچنین درآمد بالاتر و سوددهی بهتر برای صاحبان گلخانه ها می شود. اتلین تترافلوئورواتلین (ETFE) با بهینه ‌سازی انتقال نور و ایجاد یک محیط رشد ایده‌آل، گلخانه داران را قادر می‌سازد تا محصولاتی با کیفیت بالاتر و در حجم بیشتر تولید کنند. این نوع تولید، به ارزش بالاتر و افزایش سوددهی برای عملیات یک گلخانه منجر می شود و بازده سرمایه گذاری را بیشتر می کند.

2- فیلم پلیمری ETFE، سبک و با دوام

ETFE تنها 1 از100 وزن شیشه را دارد و اجازه می دهد تا فاصله خرپا در اسکلت گلخانه، وسیع تر باشد و بنابراین سایه کمتری در گلخانه ایجاد شود. فاصله بیشتر خرپاها همچنین منجر به صرفه جویی در هزینه در طراحی و ساخت گلخانه می شود. با این حال، پوشش ETFE در ساخت گلخانه علیرغم وزن سبک که دارد، به میزان قابل توجهی مستحکم و بادوام است. ETFE می تواند تا 400٪ بدون شکستگی، پایدار باشد؛ این ویژگی، آن را به گزینه ای عالی برای مکان هایی تبدیل می کند که با بارش تگرگ زیاد، بادهای شدید یا رخداد زلزله مواجه هستند. ضخامت های مختلفی از فیلم ETFE در بازار وجود دارد که می توانید بر اساس چالش های آب و هوایی خاص، آنها را خریداری کنید (به طور مثال، ضخامت های 60 تا 300 میکرومتر).

پوشش ETFE در ساخت گلخانه

پوشش ETFE در ساخت گلخانه

3- دارای طول عمر زیاد؛ بادوام و مقاوم

پوشش ETFE در ساخت گلخانه به دلیل طول عمر بالا و حداقل نیازهای تعمیر و نگهداری، در مقایسه با مواد سنتی مانند ورق پلی کربنات در گلخانه، متمایز است. یک گلخانه ساخته شده با پوشش پلی اتیلن معمولی، به دلیل کاهش انتقال نور، هر 3 تا 5 سال یکبار نیاز به ورق بندی مجدد دارد. در مقابل، فیلم ETFE ظرفیت انتقال نور را به خوبی حفظ می‌کند و در طول 20 سال، تنها حدود 5 درصد این قابلیت را از دست می‌دهد.

نمونه هایی از گلخانه های ساخته شده با پوشش های پلیمری ETFE در ژاپن وجود دارد که حتی پس از 30 سال نیز به کار خود ادامه می دهند. این دوام، تا حدی به دلیل مقاومت ETFE در برابر اشعه ماوراء بنفش و آسیب های شیمیایی است که به حفظ شفافیت و یکپارچگی ساختاری آن برای چندین دهه کمک می کند.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: چطور یک گلخانه کوچک در آپارتمان داشته باشیم؟

4- قابلیت تمیز شدن آسان

علاوه بر تمامی مزایای فوق، فیلم پلیمری ETFE به لطف سطوح نچسب که دارد، به آسانی تمیز می شود. این ویژگی تضمین می‌کند برف و یا گرد و غبار یا ذرات معلق در هوا، که در صورت تجمع روی پوشش سقف می‌توانند سطح انتقال نور را کاهش دهند، راحت ‌تر از مواد دیگر از روی این سطوح پلیمری، تمیز و پاک می شوند.

علاوه بر این، مقاومت آن در برابر لکه ها، نیاز به تمیز کردن و نگهداری مکرر را کاهش می دهد. این ویژگی ها منجر به کاهش قابل توجه هزینه های عملیاتی در طول عملکرد یک گلخانه می شود. با انتخاب پوشش ETFE در ساخت و ساز، صاحبان گلخانه می توانند نه تنها شرایط رشد را بهبود بدهند، بلکه می توانند به طور قابل توجهی در زمان صرفه جویی نموده و کارایی و بهره وری کلی را افزایش دهند.

تصویر زیر، پروژه ای است که توسط Vector Foiltec انجام شده است، و یک محوطه با پوشش ETFE بر فراز یک پوشش گیاهی حرا، در باغ وحش رویال برگرز در هلند (Royal Burgers Zoo in the Netherlands) را به نمایش می گذارد. اولین سازه (همان که در این تصویر مشاهده می کنید) در سال 1982 ساخته شد و تا زمانی که در سال 2017 با نمونه دیگری جایگزین شد، به اندازه کافی، با دوام بالا، کار کرد (این پوشش بازسازی شده را در تصویر دوم در قسمت زیر مشاهده می کنید). ساخت محفظه جدیدتر بیش از 30 سال بعد از آن دوران، دوام و ویژگی های مثبت قوی فیلم ETFE را نشان می دهد.

پوشش ETFE

پوشش ETFE

پوشش ETFE

پوشش ETFE

5- نصب آسان و چند لایه

پوشش ETFE در ساخت گلخانه را می توان در پیکربندی های یک، دو یا سه لایه نصب کرد. لایه بیرونی برای محافظت از گلخانه در برابر عناصر بیرونی ضخیم است (100-300 میکرون) و کاملاً شفاف است تا امکان انتقال نور تا 95٪ را فراهم کند. لایه داخلی می تواند بسیار نازک‌تر باشد (60 میکرون). هر دو لایه با هم یک اثر پراکندگی ایجاد می کنند که سایه ها را از بین می برد و نور را هنگام ورود به گلخانه پراکنده می سازد؛ و به نور اجازه می دهد تا به طور موثرتری به تاج گیاه نفوذ کند. یک حباب هوا بین دو لایه ETFE قرار دارد که به آن R-value می بخشد. فیلم ETFE به صورت شفاف یا مات موجود است.

6- پوشش ETFE، انعطاف‌پذیر و همه‌کاره

ETFE یک پوشش بسیار انعطاف‌پذیر است که می توان آن را به اشکال هندسی پیچیده و متنوع، تبدیل کرد. این امر باعث انعطاف بیشتر مهندسان برای طراحی و ساخت گلخانه ها می شود. همچنین این ویژگی، منجر به استفاده کارآمدتر از فضا و بهبود زیبایی شناسی سازه گلخانه ای خواهد شد.

علاوه بر گلخانه ها، فیلم پلیمری ETFE برای پوشش بسیاری از سازه ها از جمله استادیوم های ورزشی، بیمارستان ها، مراکز خرید و غیره قابل استفاده است و به دلیل جذابیت زیبایی شناختی در بسیاری از انواع دیگر پروژه های معماری نیز کاربرد دارد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: مهم ترین مشکلات کشت گلخانه ای چیست و چطور آنها را برطرف کنیم؟

سخن پایانی

پوشش ETFE در ساخت گلخانه، یک انتخاب برتر برای هر سازه گلخانه ای محسوب می شود که مزایای قابل توجهی دارد؛ از آن جمله می توانیم به کاهش مصرف انرژی، هزینه های نگهداری کمتر و افزایش عملکرد و درآمد محصول اشاره کنیم. دوام، خواص خود تمیز شوندگی و قابلیت های عالی انتقال نور که در این نوع فیلم پلیمری وجود دارد، به صاحبان گلخانه اجازه می دهد تا عملیات پرورش محصولات گلخانه ای خود را بهینه‌سازی کنند و به موفقیت پایدار دست یابند. این نوع پوشش ها، حداکثر کارآیی را ارائه می دهند و بسیار مقرون به صرفه هستند.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

 

تولید محتوای اختصاصی

www.cafe-mohtava.ir

سوالات متداول درباره “پوشش ETFE در ساخت گلخانه”:

1- مزایای پوشش ETFE در ساخت گلخانه چیست؟

کمک به انتقال نور بهتر- سبک و با دوام- طول عمر زیاد- قابلیت تمیز شدن آسان- نصب آسان و چند لایه- انعطاف‌پذیر و همه‌کاره

2- Ethelyne Tetrafluoroethelyne چیست؟

اتلین تترافلورواتلین یک فلوروپلیمر (fluoropolymer) است که به دلیل خواص منحصر به فردش به طور فزاینده ای به عنوان یک پوشش خوب در ساخت گلخانه ها استفاده می شود.

3- تفاوت پوشش شیشه و فیلم ETFE برای سازه گلخانه چیست؟

ETFE تنها 1 از100 وزن شیشه را دارد و اجازه می دهد تا فاصله خرپا در اسکلت گلخانه، وسیع تر باشد و بنابراین سایه کمتری در گلخانه ایجاد شود. فاصله بیشتر خرپاها همچنین منجر به صرفه جویی در هزینه در طراحی و ساخت گلخانه می شود. با این حال، پوشش ETFE در ساخت گلخانه علیرغم وزن سبک که دارد، به میزان قابل توجهی مستحکم و بادوام است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *