گلخانه پلی کربنات

همه چیز درباره گلخانه پلی کربنات + اینفوگرافیک

تولید محتوای اختصاصی

همه چیز درباره گلخانه پلی کربنات + نکات مهم خرید و معرفی محصولات خوب برای کاشت

گلخانه پلی کربنات در کنار گلخانه های شیشه ای، بهترین گزینه در کشت گلخانه ای است. محیط داخل این گلخانه ها کاملاً کنترل شده و بهینه هستند، پس منطقه ای کاملاً ایمن را برای رشد گیاهان مختلف و محصولات فرآهم می سازند. حتی اگر فصل رشد، دوره طولانی تری داشته باشد، باز هم گلخانه های پلی کربنات از هر نظر، ایده آل هستند.

اگر شما هم جزو علاقه مندان به باغبانی و کشت گلخانه ای هستید، ممکن است هنگام انتخاب متریال مناسب برای ساخت گلخانه خود، بر سر دوراهی قرار بگیرید! در حالی که شیشه یک گزینه سنتی و  پرکاربرد برای ساخت گلخانه است، به راحتی در اثر تگرگ یا سایر تغییرات شدید آب و هوایی آسیب می بیند. همچنین دارای ویژگی عایق سازی ضعیف است که منجر به ایجاد نقاط داغ و نوسانات دمایی در داخل گلخانه می شود که می تواند گیاهان را بسوزاند یا از جوانه زنی محصولات جلوگیری کند.

گلخانه های پلی کربنات، جایگزین عالی برای گلخانه های شیشه ای هستند و مورد علاقه باغداران زیادی قرار دارند. این گلخانه‌ها علاوه بر اینکه یک سازه مدرن برای محوطه باغ یا ویلا یا زمین وسیع شما محسوب می شوند، دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند روند باغبانی شما را ساده ‌تر کرده و محصولات را پربارتر کنند.

در ادامه همراه ما باشید و 7 مزیت کلیدی گلخانه پلی کربنات را بررسی کنید؛ و بیاموزید که چرا آنها برای کشت گلخانه ای و لذت بردن از پرورش محصولات زودبازده، مناسب هستند.

عناوین مطالبی که در این مقاله می خوانید به شرح زیر هستند:

  • 7 تا از مهم ترین مزایای گلخانه پلی کربنات که توجه شما را جلب می کنند
  • 4 نکته مهم در انتخاب گلخانه پلی کربنات
  • در گلخانه پلی کربنات چه محصولاتی می توانیم بکاریم؟
  • بهترین محصولات برای کشت گلخانه ای در سازه پلی کربناتی به تفکیک فصل
  • نکات تکمیلی درباره گلخانه های پلی کربنات و کاشت محصولات
  • سوالات متداول درباره “گلخانه پلی کربنات”

 

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: در کشت هیدروپونیک مراقب این مشکلات باشید!

 

تبلیغات برای گلخانه ها

تبلیغات برای گلخانه ها

 

7 تا از مهم ترین مزایای گلخانه پلی کربنات که توجه شما را جلب می کنند

مزایای گلخانه پلی کربنات

مزایای گلخانه پلی کربنات

1- بهترین عایق برای گلخانه هستند

کشت گیاهان در داخل گلخانه مستلزم حفظ دمای ثابت برای پرورش آنها است. گیاهان در شرایط کنترل شده، بهترین رشد را دارند. تثبیت محدوده دمایی مطلوب است که باعث رشد سالم محصولات در گلخانه می شود. زمانی که دما از مقدار استاندارد، بسیار متفاوت باشد، رشد آنها می تواند کندتر شده یا به طور کامل متوقف شود. همچنین بذرها برای جوانه زدن موثر به دمای خاصی نیاز دارند.

علاوه بر این، فرآیندهای گیاهی، مانند فتوسنتز و تنفس، به شدت تحت تأثیر دما هستند. دمای ثابت نیز برای تنظیم آب در بافت گیاهان حیاتی است.

ورق های پلی کربنات از پلیمرهای ترموپلاستیک ساخته شده اند که خاصیت ذاتی حفظ حرارت را دارند. پلی کربنات برخلاف پانل های شیشه ای، دارای طراحی دو جداره یا چند جداره هستند. این طراحی، شبیه به شیشه دوجداره در پنجره های مدرن است؛ یعنی یک شکاف هوا بین دو لایه به عنوان یک بافر در برابر دمای بیرون عمل می کند.

این طراحی ورق پلی کربنات برای حفظ گرما در ماه های سردتر سال و جلوگیری از ورود گرمای بیش از حد در روزهای آفتابی بسیار عالی است. با ساخت گلخانه پلی کربنات به آسانی می توانید محیط و دمای گلخانه خود را کنترل نمایید.

2- دوام و ماندگاری بالایی دارند

انواع گلخانه پلی کربنات در مقایسه با مواد سنتی، بسیار بادوام تر هستند. ساختار مولکولی پلی کربنات، شبیه یک زنجیره محکم در هم تنیده است که انعطاف پذیری چشمگیری به آن می دهد. این بدان معنی است که می تواند استرس قابل توجهی را بدون شکستگی یا پاره شدن تحمل کند.

گلخانه های شیشه ای در اثر ضربه، متلاشی می شوند، اما پلی کربنات می تواند خم شود و در برابر ضربه های ناگهانی، مقاوم باشد. این انعطاف پذیری و استحکام ذاتی است که به گلخانه کمک می کند حتی زمانی که در معرض ریزش و شکست، بارش تگرگ، بادهای شدید یا برف سنگین قرار می گیرند، همچنان دست نخورده باقی بمانند.

علاوه بر این، با وجود ساختار ناهموار، پلی کربنات نسبتاً وزن سبک دارد. این امر، نصب آن را آسان می سازد و فشار وارده بر قاب گلخانه را کاهش می دهد و همچنین طول عمر آن را افزایش می دهد.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: سموم علف کش برای گلخانه، باغبانی و کشاورزی

3- از محصولات در برابر اشعه UV محفاظت می کند

گلخانه پلی کربنات نه تنها بادوام است، بلکه می تواند محصولات داخل گلخانه را از اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کند. ساختار منحصر به فرد پانل های پلی کربنات به طور طبیعی، اشعه های مضر UV را فیلتر می کند. مانند عینک آفتابی که از چشمان شما در برابر نور خورشید محافظت می کند، پانل های پلی کربنات نیز به عنوان یک مانع محافظ برای گیاهان گلخانه شما عمل می کنند. لذا نور کافی خورشید به محصولات می رسد، بدون اینکه در معرض UV مستقیم و مضر قرار بگیرند.

اما چرا حفاظت گیاهان در برابر اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید، ضروری است؟ در حالی که نور خورشید برای رشد گیاه حیاتی است، اشعه ماوراء بنفش بیش از حد می تواند مضر باشد. اشعه ماوراء بنفش می تواند رشد گیاهان و بذرها را متوقف کند، رنگ برگ ها را تغییر دهد و به DNA گیاه آسیب برساند. گلخانه های پلی کربنات، نور خورشید زیاد را برای فتوسنتز به گیاهان شما می رسانند، اما دارای یک فیلتر محافظ در برابر اشعه های شدید خورشید هستند.

4- انتشار نور، بسیار قابل توجه است

یکی از ویژگی های ارزشمند گلخانه پلی کربنات، خاصیت انتشار نور در آنها است که عاملی ضروری در ایجاد یک محیط رشد سالم برای محصولات گلخانه ای به شمار می رود. پانل های پلی کربنات با قابلیت منحصر به فردی در پراکندگی نور خورشید در حین عبور طراحی شده اند، به این معنی که نور به طور یکنواخت در سراسر گلخانه پخش می شود.

زمانی گیاهان بهتر رشد می کنند که نور ثابت و یکنواختی دریافت کنند که باعث رشد متعادل آنها می شود. نور مستقیم خورشید می تواند نقاط داغ تری را در گلخانه ایجاد کند؛ همین شرایط باعث می شود برخی از گیاهان، نور بیشتری دریافت کنند در حالی که برخی دیگر در سایه می مانند.

قرار گرفتن در معرض بیش از حد نور خورشید می تواند گیاهان را تحت فشار قرار دهد، در حالی که قرار گرفتن سایه بیش از حد نیز می تواند رشد آنها را متوقف سازد. خواص انتشار نور در ورق های پلی کربنات تضمین می کند که هر گوشه از گلخانه شما به طور مساوی، نور خورشید را دریافت می کند. در گلخانه پلی کربنات، رشد یکنواخت و سالم گیاهان تضمین می شود.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: اصول راه اندازی گلخانه در شمال 

5- باعث صرفه جویی در انرژی و بهره وری هزینه ها می شود

از آنجایی که گلخانه های پلی کربنات دارای خواص عایق عالی هستند، می توانند مصرف انرژی و کارایی گلخانه شما را بهبود بخشند. بسیاری از گلخانه داران که در مناطق با شریاط اقلیمی بسیار خشن و سخت، کار می کنند، از بخاری ها یا هیترهای حرارتی برای حفظ دمای پایدار در داخل گلخانه در طول زمستان استفاده می کنند.

گلخانه پلی کربنات می تواند دفعات و زمان استفاده از انواع بخاری گلخانه ای را کاهش دهد، مصرف انرژی و هزینه های قبوض آب و برق را نیز کاهش دهد. مصرف انرژی کمتر، انتشار کربن در محیط زیست را کاهش می دهد و فرآیند کشت گلخانه ای را با محیط زیست، سازگار و همراستا می کند.

6- ایمنی محصولات را تضمین می کند

ایمن نگه داشتن محصولات گلخانه ای در برابر بازی بچه ها، ورود حیوانات موذی یا آفت ها بسیار اهمیت دارد. گلخانه های پلی کربنات، جایگزین ایمن تری نسبت به گلخانه های شیشه ای سنتی هستند؛ چون پانل های شیشه ای، مستعد شکستگی و خطر هستند.

پانل های پلی کربنات عملاً موادی نشکن هستند، بنابراین اگر یک توپ یا شاخه درخت، تصادفی به آن برخورد کند، نمی شکند یا خرد نمی شود. این در حالی است که یکپارچگی ساختاری خود را حفظ می کند و آرامش را در داخل و اطراف گلخانه به ارمغان می آورد.

7- به تعمیرات و نگهداری کم نیاز دارد

برای اکثر افراد، باغبانی، چیزی بیش از یک سرگرمی ساده است! بنابراین، هنگام انتخاب سازه گلخانه، طبیعتاً مشتریان به دنبال متریالی هستند که برای مدیریت و نگهداری، آسان تر باشد.

گلخانه های پلی کربنات نسبت به پانل های شیشه ای، نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. تمیز کردن پانل های پلی کربنات، ساده است. برای تمیز نگه داشتن آنها به محلول های پاک کننده یا شوینده های خاصی نیاز نخواهید داشت. شیشه، مستعد لکه‌ پذیری، باقی ماندن آثار رگه آب یا شوینده است که اغلب نیاز به توجه دقیق تری دارند. گلخانه های شیشه ای به مراقبت و تمیزکاری منظم نیاز دارند اما برای نگهداری ورق پلی کربنات، نیازی به این کارها نیست.

گلخانه های پلی کربنات در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم است. این بدان معنی است که می توانید از طیف وسیع تری از مواد پاک کننده استفاده کنید، بدون اینکه در مورد آسیب دیدن یا لکه دار شدن پانل ها نگران باشید!

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: اصول ساخت گلخانه سبزیجات + نکات مهم

4 نکته مهم در انتخاب گلخانه پلی کربنات

خرید گلخانه پلی کربنات

خرید گلخانه پلی کربنات

امروزه گلخانه های پلی کربنات به طور فزاینده ای برای کاربردهای مسکونی و تجاری در دسترس هستند. نام ورق پلی کربنات، که ما آن را “پلی کربنات سلولی” نیز می نامیم، از ساختار داخلی این ماده برگرفته شده است. این ساختار ویژه، مجموعه ای از کیفیت ها و مزایا را به پلی کربنات می دهد؛ از جمله: وزن سبک، انتقال نور، دوام بالا و غیره. اینها دلایلی هستند که نشان می دهند چرا اخیراً مواد پلی کربنات معمولاً در پوشش گلخانه ها استفاده می شوند.

در قسمت زیر با 4 نکته مهم آشنا می شوید که باید هنگام خرید گلخانه پلی کربنات به آنها توجه کنید:

نکته 1: وجود لایه محافظت شده در برابر اشعه ماوراء بنفش

همانند پلی پروپیلن، پلی کربنات نیز با قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه خورشید از بین می رود. بنابراین، پوشش دهی ورق ها با لایه محافظ UV به شدت توصیه می شود. ورق های پلی کربنات با قابلیت محافظت شده در برابر اشعه ماوراء بنفش، بیش از 2 تا 3 سال دوام خواهند داشت؛ این در حالی است که ورق های محافظت نشده، کمتر دوام دارند.

نکته 2: دوره گارانتی پانل پلی کربنات

کیفیت بالای ورق های پلی کربنات، نشان دهنده عملکرد آنها، بیش از 10 سال است. در مقابل، رایج ترین ورق ها، کمتر از 5 سال بدون نقص کار می کنند. ورق هایی با گارانتی 10 ساله قطعاً نمی توانند ارزان قیمت باشند. کیفیت خوب، همیشه با هزینه بیشتر همراه است. بهتر است موقع خرید پانل های پلی کربنات برای ساخت گلخانه پلی کربنات، متریال با گارانتی 10 ساله را خریداری کنید.

نکته 3: ضخامت ورق های پلی کربنات

انتقال نور در ورق های پلی کربنات با ضخامت های مختلف، متفاوت است. معمولاً پلی کربنات دو جداره برای یک کشت گلخانه ای مطلوب، توصیه می شود، زیرا تعادل لازم را بین فرآیندهای انتقال نور و عایق حرارتی ارائه می دهد. انتقال نور در ورق های دیواری دو جداره می تواند به 80-90٪ برسد. انتقال نور در ورق های 3 لایه گاهی به 75٪ می رسد.

در یک کلام، ضخامت بیشتر در ورق پلی کربنات به معنای عایق حرارتی بیشتر اما انتقال نور کمتر است. ورق پلی کربنات نازک تر، انتقال نور بیشتری دارد اما عایق سازی کمتری را فرآهم می کند.

نکته 4: رنگ پانل پلی کربنات

ورق پلی کربنات با رنگ شفاف، معمولاً در ساخت این نوع گلخانه ها استفاده می شود. با این حال، ممکن است رنگ های دیگری را برای ایجاد جلوه بصری متمایز انتخاب کنید. لازم است بدانید تغییر رنگ ورق پلی کربنات می تواند بر انتقال نور تأثیر بگذارد.

برای ساخت گلخانه های پلی کربنات یا انتخاب بهترین متریال گلخانه، حتماً با کارشناسان باتجربه مشورت کنید تا انتخاب صحیح تری داشته باشید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: تولید محصولات گلخانه ‌ای باکیفیت + نکات مهم

در گلخانه های پلی کربنات چه محصولاتی می توانیم بکاریم؟

گلخانه پلی کربنات

گلخانه پلی کربنات

کشت گلخانه ای برای مبتدیان و حرفه ای ها لذت بخش است. باغبانی می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. با داشتن یک گلخانه کوچک خانگی حتی می توانید برای چند ساعت در طول روز، سرگرم شوید و آرامش کسب کنید!

در کنار گلخانه های شیشه ای، یک گلخانه پلی کربنات برای این کار بهترین گزینه است. محیط داخل این گلخانه ها به دلایلی که در فوق اشاره کردیم، کنترل شده و بهینه هستند، پس منطقه ای کاملاً ایمن را برای رشد گیاهان مختلف و محصولات فرآهم می سازند. حتی اگر فصل رشد، دوره طولانی تری داشته باشد، باز هم گلخانه های پلی کربنات از هر نظر، ایده آل هستند.

اگر بتوانید در محوطه داخل گلخانه های پلی کربنات، تعدادی جعبه با دیواره های مرتفع قرار دهید و محصولاتی از جمله چغندر، هویج، شغلم و انواع سبزیجات را بکارید، بهترین بازدهی را خواهید داشت. شاید ایده خوبی باشد اگر بتوانید برخی محصولات گلخانه ای پرفروش از جمله گوجه فرنگی، کلم، کاهو، لوبیا سبز، خیار یا بادمجان و کدو را نیز در این نوع بسترهای کشت، بکارید.

محصولات متنوع دیگر برای کاشت در گلخانه های پلی کربنات شامل ذرت و کدو تنبل هستند. توجه داشته باشید که این دو محصول را باید در زمین گلخانه بکارید و نه در داخل بسترهای کشت دیواره دار؛ حد فاصل ردیف های ذرت باید کدو تنبل بکارید تا تناوب کشت رعایت شود.

در قسمت بعدی به مهم ترین محصولاتی اشاره می کنیم که می توانید در گلخانه های پلی کربنات بکارید؛ البته آنها را به تفکیک فصل کشت برایتان دسته بندی کرده ایم.

بهترین محصولات برای کشت گلخانه ای در سازه پلی کربناتی به تفکیک فصل

1- محصولات خوب برای کاشت در اواخر زمستان و اوایل بهار

کلم بروکسل، کلم، کرفس، تره زودرس، کاهو، انواع پیازها، نخود فرنگی ( این محصولات با شروع گرما، بهتر رشد می کنند)

2- محصولات خوب برای کاشت در اواسط بهار

کدو سبز، کدو حلوایی، کدو تنبل، انواع خیارها، نخود فرنگی، خربزه، ذرت شیرین، فلفل و گوجه فرنگی، ریحان

3- محصولات خوب برای کاشت در اواسط  و اواخر تابستان

نخودفرنگی، جعفری در اواسط تابستان؛ کاهو، هویج و سیب زمینی در اواخر تابستان

4- محصولات خوب برای کاشت در فصل پاییز

برای کشت گلخانه ای در پاییز، محصولات تابستانه را کاملاً برداشت کنید. کاهو در فصل پاییز بکارید تا بتوانید آنها را در زمستان برداشت کنید. می توانید لوبیا فرانسوی یا جعفری در بسترهای دیواره دار بکارید.

مقاله پیشنهادی همیار گلخانه: مهم‌ترین نکات گلخانه داری چیست؟

نکات تکمیلی درباره گلخانه های پلی کربنات و کاشت محصولات

نکته 1: در گلخانه های پلی کربنات، بسته به فصل کشت و نوع محصول، گاهی آبیاری بیش از حد می تواند پوسیدگی ریشه به همراه داشته باشد. به طور مثال، گوجه فرنگی گلخانه ای بسیار آسیب پذیر است. این گیاه به تهویه کامل نیاز دارد، بخصوص در فصل های گرم سال، باید گلخانه دارای تهویه کافی باشد.

نکته 2: اگر در گلخانه پلی کربناتی خود، خیار یا بامیه کاشتید، باید دریچه ها را بسته نگه دارید و مطمئن شوید که رطوبت در حد استاندارد باشد. اگر لازم است داخل گلخانه را کمی خنک تر یا گرم تر نگه دارید، می توانید از پلاستیک های شفاف استفاده کنید و گلخانه را به دو بخش مجزا برای کشت محصولات تقسیم بندی نمایید.

نکته 3: محیط داخل گلخانه ها در تابستان، بسیار گرم و مرطوب می شود. بنابراین هم تأمین سایه انداز و هم تهویه بسیار ضروری خواهد بود. تهویه می تواند در اواخر تابستان به تنهایی، محیط گلخانه را خنک کند. شاید لازم باشد از نوارهای چسبناک برای به دام انداختن برخی حشرات مزاحم در گلخانه استفاده کنید.

نکته 4: بازرسی و کنترل شرایط گلخانه های پلی کربنات به ویژه در فصل زمستان نیز مهم است. از دماسنج ها و رطوبت سنج های گلخانه ای برای کنترل دما استفاده کنید. با توجه به شرایط دمایی و بارندگی در زمستان، حواستان به ناودانی ها و مخازن آب داخل گلخانه باشد.

ترجمه تخصصی: همیار گلخانه

تبلیغات برای گلخانه

سوالات متداول درباره “گلخانه پلی کربنات”:

1-مهم ترین مزایای گلخانه پلی کربنات چیست؟

عایق خوب – دوام و ماندگاری بالا – محافظت از محصولات در برابر اشعه مضر خورشید – قابلیت انتشار و انتقال نور خوب – بهینه سازی مصرف انرژی و کمک به کاهش هزینه ها – ایمن نگه داشتن محصولات گلخانه – عدم نیاز به نگهداری زیاد

2-موقع خرید گلخانه های پلی کربنات به چه نکاتی دقت کنیم؟

قیمت سازه گلخانه ای – خدمات پشتیبانی و گارانتی محصول – ضخامت ورق پلی کربنات – رنگ بندی پانل پلی کربنات

3-در گلخانه های پلی کربناتی چه محصولاتی بکاریم؟

چغندر، هویج، شغلم و انواع سبزیجات، گوجه فرنگی، کلم، کاهو، لوبیا سبز، خیار یا بادمجان و کدو، پیاز، ذرت شیرین

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *